Polojasno
13°
Bratislava
Svetozár
16.5.2025
Rastlinný olej namiesto nafty - lacno a ekologicky
Zdielať na
Ekonomika

Rastlinný olej namiesto nafty - lacno a ekologicky

repka-kamion

Zdroj: archiv/joj.sk

Čaká automobilový priemysel na Slovensku boom v podobe využívania alternatívnych palív?

Podľa vyjadrenia zástupcu konzorcia RASOL, ktoré sa zaoberá úpravami motorov na spaľovanie čistých rastlinných olejov, nie je vhodnosť využívania rastlinného oleja ako paliva až taká jednoznačná, ako sa na prvý pohľad zdá. Je závislá predovšetkým od spôsobu úpravy a typu motora. „Spaľovanie rastlinného oleja je vhodné predovšetkým v upravených motoroch so vstrekovaním novodobej koncepcie Common Rail a Pumpa – Dýza.“

Čaká nás na Slovensku boom vo využívaní alternatívnych palív? „Úpravu osobných vozidiel nevykonávame. Pokiaľ by sme chceli upraviť osobné vozidlo tak, aby úprava splňovala požadované kritériá, cena by mohla dosiahnuť úroveň 2500 - 3000 Euro, čo je v mnohých prípadoch nerentabilné. Preto sa orientujeme predovšetkým na vozidlové a strojné parky v oblastiach nákladnej autodopravy a poľnohospodárstva,“ dodáva zástupca RASOL.

V mnohých prípadoch teda vodiči upravujú svoje osobné vozidlá svojpomocne, alebo prostredníctvom firiem, ktoré sa prispôsobili finančným možnostiam motoristov a ponúkajú cenovo prijateľné, avšak funkčne obmedzené riešenia.

Podľa opýtaných motoristov je hlavný problém s olejovým pohonom v dodávkach paliva. „Už dlhšiu dobu sa zamýšľam nad prestavbou svojho auta na hybridný pohon nafta/olej. Ideálne by bolo dohodnúť sa s reštauráciami. Nie je to však také jednoduché,“ tvrdí D. Procházka, podľa ktorého treba mať potvrdenie, že olej ekologicky zlikvidujeme.

Financie

Tak ako pri montáži LPG alebo CNG systémov, i v tomto prípade je treba pri úprave vozidla rátať s počiatočnou investíciou, ktorá sa v zahraničí pohybuje od 1500 €. V susednom Česku zaplatíte od 15-tisíc do 100-tisíc Kč (informáciu priniesol internetový portál rostlinnyolej.cz). Ceny za úpravy sú veľmi závislé od kvality prevedenia, použitých komponentov, spoľahlivosti a ďalších aspektov. Princíp prevádzky vozidla s dvojnádržovým systémom je pomerne jednoduchý – štart na fosílnu naftu, po dosiahnutí optimálnych pomerov prechod na rastlinný olej, záver prevádzky opäť na naftu.

Výhody

Rastlinný olej nie je jedovatý, biologicky veľmi dobre odbúrateľný a neškodný i pre vodné zdroje. Jeho používanie je za istých podmienok ekologické, ale predovšetkým pre motoristov ekonomicky zaujímavé. Pri spaľovaní oleja sa do atmosféry nevypúšťa žiadne dodatočné CO2.  Množstvo CO2, ktoré vozidlo pri jazde vyprodukuje, je rovné objemu, ktorý predtým odobrala rastlina pre svoj rast a tvorbu oleja z ovzdušia. Takouto jazdou redukujeme množstvo oxidov síry i ostatných emisií. Oproti fosílnym palivám sa znižuje i emisia iných rakovinotvorných látok. Využívanie rastlinného oleja ako pohonnej látky je usmernené Zákonom o spotrebnej dani z minerálnych olejov, kde sú stanovené i kritériá pre potenciálnych záujemcov.

História  

V roku 1900 na svetovej výstave v Paríži predviedol Rudolf Diesel svoj motor s pohonom na olej z podzemnice olejnej. Zámerom však nebola ekológia, alebo strach z vyčerpania ropných ložísk. Dôvod bol omnoho prozaickejší – Rudolf Diesel mal záujem vyvážať svoje motory i do krajín, kde nebola dostatočne rozvinutá infraštruktúra petrolejárskeho priemyslu, a takto demonštroval možnosť zabezpečenia paliva pre svoje motory i z iných zdrojov.

Zdielať na

Najčítanejšie správy