Polojasno
36°
Bratislava
Lýdia
19.8.2022
Sme automobilová veľmoc, v minulom roku na Slovensku vyrobili milión áut
Zdielať na
Ekonomika

Sme automobilová veľmoc, v minulom roku na Slovensku vyrobili milión áut

BRATISLAVA / Slovensko už dlhodobo vyrába najviac áut v prepočte na jedného obyvateľa a v minulom roku po prvýkrát prekročilo miliónovú hranicu v počte vyrobených kusov.

Napriek ruským sankciám, problémom Číny v druhom polroku, či afére vo Volkswagene, sa automobilkám na Slovensku darilo. Slovensko v roku 2015 po prvý raz v histórii prekonalo hranicu milióna vyrobených áut, čo je 184 kusov na tisíc obvateľov, čiže svetový rekord.

Rekordný milión

"Všetky tri fabriky idú na maxime svojich kapacít," informoval analytik slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný.

"Úplne presne to bolo 303 025 vyrobených vozidiel, z toho 85 percent predstavoval model Peugeot 208,"
povedal hovorca PSA Peugeot Citroen Slovakia Peter Švec.

"V minulom roku sme vyrobili viac ako 338 tisíc vozidiel, čo predstavuje štvorpercentný medziročný rast,"
hovorí KIA Motors Slovakia Jozef Bačé.

Volkswagen zverejní presné čísla až v marci, ale v prvom polroku 2015 vyrobil cez 200 tisíc áut.

"K Dieselgateu sa nemá zmysel vyjadrovať. Pre závod, ktorý vyrába pre 148 krajín sveta, to bol veľmi úspešný rok," povedal hovorca Volkswagen Slovakia Vladimír Machalík.

Spolu ide o milión vyrobených áut.

"Je to magická hranica a pre budúci rok chcem v tom pokračovať," povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček.

Málo ľudí

Automobilový priemysel sa na tom celkovom slovenskom podieľa 44 percentami a pracuje v ňom cez 200 tisíc ľudí. Okrem vonkajších rizikových faktorov začína byť najväčším strašiakom automobiliek kvalifikovaná pracovná sila, ktorej je už teraz nedostatok.

"Automobilový priemysel bude potrebovať v najbližších 3 až4 rokoch 12-41 tisíc nových kvalifikovaných ľudí," potvrdzuje Holeček.

Spoľahnúť sa na štát v oblasti zdravotníctva, či vzdelávania, je dlhé roky sci-fi, automobilky preto budú na svojich budúcich zamestnancov zamakať aj samé. 

"Máme v pláne otvoriť školu, ktorá sa bude tomuto venovať špeciálne," hovorí Machalík.

Slabý autopark

Smutnou skutočnosťou Slovenska zostáva, že kým vo výrobe sme milionári, už sa to nedá povedať o vlastníctve a veku autoparku na Slovensku a vlastníctva vozidiel.

"Úroveň motorizácie a podobne na Slovensku je stále veľkou slabinou," potvrdzuje Jesný.

Aj keď aj v tomto smere bol minulý rok na Slovensku rekordný.

"Predali sme takmer 78 tisíc áut, čo bol nárast takmer o 8 percent oproti roku 2014," hovorí Holeček 

Pozrite si reportáž:

Súvisiace články

Najčítanejšie