Nový štátny porovnávač cien potravín: Ako funguje a komu môže pomôcť?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Nový štátny porovnávač cien potravín: Ako funguje a komu môže pomôcť?
BRATISLAVA / Nový štátny porovnávač cien potravín má pomôcť spotrebiteľom zorientovať sa v cenách základných potravín naprieč najväčšími reťazcami na Slovensku. O tom, či ide o skutočne užitočný nástroj a čo môžeme od neho očakávať, sme sa rozprávali s analytikom Filipom Kužmom.
Nárast cien potravín stále pretrváva
„Medziročná potravinová inflácia sa aktuálne pohybuje okolo 3,9 až 4 %, čo znamená, že ceny potravín stále rastú,“ vysvetľuje analytik. Práve preto prichádza tento nástroj ako pomoc spotrebiteľom – umožniť im jednoduchšie vyhľadať najlacnejší produkt vo svojom okolí.
Ako to funguje?
Do systému sa zapojilo šesť najväčších obchodných reťazcov na Slovensku. Používateľ si bude môcť zvoliť svoje obľúbené predajne a následne si vybrať zo zoznamu základných potravín tie, ktoré chce porovnať. „Porovnávač následne ukáže, v ktorom obchode sú tieto položky najlacnejšie,“ vysvetľuje Kužma.
Ceny by sa mali aktualizovať každé ráno. Reťazce dodajú dáta do piatej hodiny rannej, porovnávač ich aktualizuje o šiestej. V praxi si tak bude môcť človek ešte pred odchodom do obchodu pozrieť, kde ušetrí najviac.
Zatiaľ len úzky sortiment
Podľa Kužmu však porovnávač zatiaľ obsahuje len obmedzený výber produktov. „Napríklad v sekcii ovocia a zeleniny sú aktuálne len jablká a zemiaky. Z toho praktického hľadiska to teda momentálne nie je nástroj na každodenné nakupovanie celého košíka potravín.“
Do budúcna by sa však sortiment mal rozšíriť. Ministerstvo financií naznačilo, že po pilotnej fáze pribudnú aj ďalšie položky a uvažuje sa dokonca o zahrnutí pohonných hmôt.
Výhody pre obchodníkov?
O tom, či porovnávač ovplyvní aj správanie obchodníkov, má analytik pochybnosti. „Veľké reťazce si už teraz pravidelne porovnávajú ceny konkurencie. Možno sa objavia špekulácie, že obchodníci znížia ceny porovnávaných produktov a zvýšia ceny tých, ktoré v systéme nie sú, no zatiaľ ide len o dohady.“
Zaznievajú aj obavy, že by porovnávač mohol zvýhodniť lacnejšie zahraničné produkty na úkor slovenských. Kužma však pripomína, že v systéme je dostupný filter výhradne pre slovenské výrobky. Zároveň dodáva, že porovnávanie cien zahraničných a domácich potravín už dnes prebieha cez letáky.
Porovnávač má ešte muchy
Podľa Kužmu má systém ešte technické nedostatky. „V súčasnosti nie je porovnávanie produktov úplne užívateľsky prívetivé. Pri kontrole cien v Martine nám napríklad jeden z veľkých reťazcov ukázalo, že nemá v ponuke žiadny chlieb, čo zjavne nezodpovedá realite.“ Popularita a reálny dopad nástroja tak budú závisieť od toho, ako rýchlo sa tieto problémy odstránia.
Nezohľadňuje vernostné zľavy
Porovnávač zohľadňuje len bežné zľavy a akcie, ktoré platia pre všetkých zákazníkov. Zľavy z vernostných programov či špeciálnych aplikácií aktuálne zahrnuté nie sú. „Pre mnohých zákazníkov tak môžu byť letáky aj naďalej atraktívnejšou voľbou, najmä pre staršiu generáciu, ktorá je na ne zvyknutá.“
Inšpirácia z Maďarska a Grécka
Slovensko sa pri zavádzaní porovnávača inšpirovalo napríklad Maďarskom či Gréckom, kde podobné nástroje už fungujú. V Grécku však došlo k paradoxnej situácii – klesli ceny porovnávaných produktov, ale zároveň stúpli ceny tých, ktoré v porovnávači neboli. „Či sa niečo podobné udeje aj u nás, je v tejto fáze predčasné odhadovať,“ konštatuje Kužma.
Stál 154-tisíc, no je to najmenej neefektívny nástroj?
Náklady na vytvorenie systému sa napokon ustálili na sume 154-tisíc eur, pričom ročná prevádzka by mala stáť približne 16–17-tisíc. Otázka efektivity investície však ostáva otvorená. „Vždy bude legitímna debata o tom, ako štát využíva peniaze daňových poplatníkov. Ale keď to poviem jednoducho – nie je to najmenej neefektívny nástroj, ktorý sme za štátne peniaze videli,“ uzatvára analytik.