Ekonomické analýzy 24: Vianoce sú za rohom. Kedy začať s nákupmi a na čo si dať pozor?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Už o mesiac nás čakajú Vianoce. Ako sú však na tom peňaženky Slovákov? V relácii Ekonomické analýzy 24 diskutovali analytik medzinárodnej finančnej spoločnosti Jaroslav Ondrušek a Filip Kužma z Inštitútu moderného spotrebiteľa.
Nákupná sezóna v plnom prúde
"Ak sa pozrieme na správanie spotrebiteľov, práve sme v polovici momentu, kedy väčšina Slovákov nakupuje vianočné darčeky," hovorí Jaroslav Ondrušek. Podľa jeho slov približne 60 % ľudí nakupuje darčeky v novembri alebo na začiatku decembra. Filip Kužma s ním súhlasí a dodáva: "Je najlepšie nenechať si nákupy na poslednú chvíľu, pretože sa nám výrazne znižuje ponuka a znižuje sa aj množstvo obchodov, ktoré sú schopné doručiť darčeky včas."
Štedré alebo šetriace Vianoce?
Čo sa týka výdavkov na Vianoce, situácia je podľa odborníkov stabilná. "Keď si porovnávame, koľko ľudia plánujú minúť na vianočné nákupy s minulým rokom, vidíme, že situácia je v zásade stabilná," hovorí Kužma. Ondrušek potvrdzuje, že Slováci plánujú utratiť medzi 150 až 300 eur. Avšak, 30 % ľudí sa pozerá na svoju finančnú situáciu s obavami a predpokladajú, že si budú musieť uťahovať opasky.
Eko analýzy
tvjoj
Splátky? Áno, ale opatrne!
Hoci nákup na splátky je bežný, analytici radia opatrnosť. "V priebehu novembra a decembra vidíme mierny rast účelových pôžičiek, nákupov na splátky v kamenných obchodoch alebo e-shopoch," hovorí Ondrušek. Kužma upozorňuje na rôzne ponuky s 0% úrokovou sadzbou, no zdôrazňuje, že pri omeškaní splátky sa môžu úroky výrazne navýšiť.
Ako plánovať vianočný rozpočet?
Najväčšou chybou je podľa odborníkov neplánovaný rozpočet. "Rozprávať sa s blízkymi o tom, čo by si reálne priali pod vianočný stromček," radí Kužma. Ondrušek súhlasí a dodáva: "Z nášho výskumu vyplýva, že plán si urobí približne 30 % ľudí."
Čo kupujeme pod stromček?
Medzi najčastejšie darčeky patria kozmetika, oblečenie, knihy, hračky a elektronika. Ondrušek upozorňuje, že knihy predbehli hračky, čo môže signalizovať návrat k praktickejším darčekom. Hotovosť ako darček je typická pre ľudí nad 50 rokov, zatiaľ čo zážitky preferujú ľudia z väčších miest s vysokoškolským vzdelaním.
Eko Analýzy 24
tvjoj
Black Friday
Black Friday je obdobie obrovských zliav, ale je potrebné byť ostražitý. Kužma upozorňuje na rôzne marketingové taktiky, ako napríklad falošné zľavy alebo zavádzanie spotrebiteľa. Dôležité je porovnať ceny a preveriť si ich v cenových porovnávačoch.
"V prípade, ak ponuka vyzerá príliš dobre na to, aby bola skutočná, tak pravdepodobne skutočnou nie je," uzatvára Kužma.