DOPRAVA: Európske mýto by malo začať fungovať predbežne v lete tohto roka, očakáva Národná diaľničná spoločnosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) ako doplnok k národnému mýtnemu systému na Slovensku by mohla začať technickú prevádzku tento rok predbežne v letných mesiacoch. Podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., (NDS) a riaditeľ jej Mýtneho úradu Jaroslav Ivanco to očakáva s tým, že zatiaľ platí, čo sľúbili a v polovici tohto roka sa Slovensko stane krajinou s EETS. „Pokiaľ sa nestane nič nepredvídateľné. Môže zlyhať testovanie, provideri môžu mať iné priority a nevieme, čo sa vyvinie v okolitých krajinách,“ zároveň uviedol v podcaste NDS.
Štyria perspektívni medzinárodní poskytovatelia európskeho mýta na Slovensku, taliansky Telepass, nemecký Toll4Europe, českí Eurowag a ITIS, s ktorými zatiaľ diaľničiari podpísali zmluvu o budúcej zmluve, sa už pripravujú na začiatok testovania. Záujem poskytovať túto službu u nás prejavili aj nemecký TollTickets a francúzsky TotalEnergies.
„Veľmi jasne už vidíme termíny na apríl a máj, kde už budú informácie, ktorý z EETS poskytovateľov sa dostal do technického testovania,“ uviedol Ivanco. „Dnes sú na štartovacej čiare štyria a očakávame, že v lete alebo koncom leta sa môže začať technická prevádzka,“ podotkol. NDS podľa neho bude informovať, kto a kedy začal testovať, či úspešne ukončil testy a už mu fungujú mýtne palubné jednotky na Slovensku. Počas testovania musia budúci poskytovatelia európskeho mýta najazdiť 6- až 10-tisíc kilometrov.
„Nákladovosť prevádzky systému pôjde radikálne dole,“ tvrdí Ivanco. Pri národnom mýtnom systéme náklady na prevádzku postupne klesli z pôvodných 50 % na súčasných zhruba 40 %. „V prípade EETS sa chceme pohybovať okolo 10 % alebo pod 10 %. To nie sú sľuby, to sú výpočty, kde vidíme, že sa tam dá dostať. Aj pre samotnú NDS to bude prínosom,“ poznamenal zástupca diaľničnej spoločnosti. Trh s mýtom v SR sa podľa neho bude liberalizovať a namiesto terajšieho jedného poskytovateľa budú viacerí. Prirovnal to z minulosti k otvoreniu trhu telekomunikačných služieb, ktoré začali postupne prevádzkovať noví operátori.