Osobná lodná doprava by mohla byť aj vo verejnom záujme
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Osobná lodná doprava by mohla fungovať aj vo verejnom záujme s podporou štátu a samosprávnych krajov. Vládny návrh novely zákona o vnútrozemskej plavbe počíta aj so zavedením verejného dopravcu v pravidelnej vnútroštátnej verejnej osobnej lodnej doprave, objednávateľom výkonov vo verejnom záujme má byť Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV). Zmenu zákona s navrhovanou účinnosťou 1. januára 2020 schválila vláda koncom týždňa na návrh ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd).
Štát uvažuje o zriadení prímestskej osobnej lodnej dopravy vo verejnom záujme na Dunaji hlavne na trase Šamorín - Bratislava s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo a v Bratislave Eurova a Most SNP. Vláda už 23. januára tohto roka vzala na vedomie informáciu ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach SR, a to na základe programového vyhlásenia vlády na roky 2016 až 2020.
Združenie samosprávnych krajov SK8 upozornilo, že vláda touto novelou opäť zaťažuje rozpočty žúp a preto tento návrh považuje za neprijateľný. "Vyššie územné celky sa budú podieľať na úhrade 45 % nákladov za službu, pričom suma sa rozdelí medzi ne v pomere dĺžky trasy v dotknutom VÚC," uviedol predseda Trnavského samosprávneho kraja a SK8 Jozef Viskupič. Nie je pritom vôbec zrejmé, podľa čoho ministerstvo dopravy uvedený podiel určilo. "Zároveň návrh župám neumožňuje kontrolovať opodstatnenosť a efektivitu týchto výdavkov, tak ako je to teraz napríklad pri výkonoch v autobusovej doprave," poznamenal Viskupič. Kraje napriek výhradám podporujú rozvoj vodnej dopravy, ktorá by pri vhodnom nastavení mohla byť reálnou alternatívou osobnej automobilovej dopravy v regiónoch, a vítajú zavedenie tejto možnosti do zákona.
Ministerstvo dopravy podľa SK8 vynechalo župy z prípravy návrhu zákona. Podľa združenia krajov je návrh pripravený narýchlo, bol prijatý bez dôkladnej analýzy, keďže nie sú známe jeho akékoľvek ekonomické dopady. Pôvodný návrh, ktorý podľa SK8 prezentovali Trnavskému a Bratislavskému kraju tento týždeň, ešte obsahoval doložku vplyvov na ich rozpočty. Tá hovorila o finančnom vplyve zámeru projektu verejnej lodnej dopravy na Dunaji pod názvom Dunajbus. "Schválený návrh už túto doložku neobsahuje. Preto samosprávne kraje nevedia o potenciálnych finančných dopadoch na svoje rozpočty," podotkol Viskupič. Pôvodný návrh podľa SK8 úplne ignoroval ostatné vodné cesty na Slovensku. "Je paradoxné, že návrh prichádza z rezortu strany Most-Híd, ktorého poslanci len nedávno navrhli zvýšenie odpočítateľnej položky základu dane, ktoré pripraví rozpočty samosprávnych krajov o takmer 45 mil. eur," dodal Viskupič.
Hnutie OĽaNO považuje návrh vlády zaviesť verejného lodného dopravcu za ďalší zo spontánnych a nepremyslených nápadov predsedu Národnej rady SR a SNS Andreja Danka a ministra dopravy Árpáda Érseka. Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz tvrdí, že najprv treba zabezpečiť koordináciu vlakov a autobusov, na čo treba zriadiť Národnú dopravnú autoritu, ktorú minister dopravy sľubuje už od svojho nástupu. "Okrem toho mal už dávno vypracovať plán dopravnej obslužnosti, ktorý by ukázal, kde treba posilniť vlaky a kde autobusy. Až potom sa môže zamýšľať nad zavádzaním ďalších druhov dopravy," uviedol Marosz. Liať peniaze do nového druhu dopravy, zatiaľ čo poriadne nefungujú ostatné, je podľa neho nezmysel. "Okrem toho cítime, že ide opäť o pripravený biznis pre konkrétne firmy," dodal.