Slováci vyvíjajú vodíkové lietadlo budúcnosti. Prvý prototyp vzniká v Prešove
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PREŠOV / V Prešove vyvíjajú technológiu, ktorá môže zmeniť budúcnosť letectva v celej Európe. Prvé vodíkové lietadlo s vertikálnym štartom má ambíciu zachraňovať životy aj ekologicky prepravovať ľudí či tovar.
Doprava budúcnosti
Bez hluku a výfukov. Slovenský projekt vodíkového lietadla ukazuje, ako môže vyzerať udržateľná doprava budúcnosti.
"Vieme, že s batériami by sme nezaleteli ďaleko a neuniesli toho veľa, plus dobíjanie má svoje časové nároky. Preto sme zvážili vodík, " opisuje spolumajiteľ spoločnosti Tomark Proton Martin Sedlák.
Čo lietadlo využíva?
Takéto lietadlo využíva chemickú reakciu vodíka s kyslíkom na výrobu elektriny a ako odpad produkuje len vodu.
"Cieľom je postaviť vodíkové lietadlo typu VTOL, to znamená, že umožňuje vertikálny vzlet a pristávanie. To je neuveriteľne praktické, pretože zrazu dokážeme pristáť na malej ploche, napríklad na streche alebo v lokalite, kde je nutné vykonať akúsi záchranu, " pokračuje Martin Sedlák.
Práve tento vertikálny vzlet a pristátie z neho robí svetový unikát.
Záujem o lietadlá rastie
Na prototype sa ešte pracuje, no záujem o slovenské vodíkové lietadlo rastie v Európe. Ak uspeje, Prešov sa môže dostať na mapu najvyspelejších leteckých centier budúcnosti.
"Projekt Tomark, neviem či spôsobí revolúciu, ale určite je to velikánsky krok dopredu, na to, aby sa v letectve začal vodík veľmi efektne používať ako palivo, " vyjadruje sa poradca štátneho tajomníka pre vodíkové technológie Juraj Sinay.
"Máte tu najlepších inžinierov, ktorí inovujú a ľudia sú tu väčšinou disciplinovaní. Určite máte jedných z najlepších ľudí, " dopĺňa bývalý šéf spoločnosti Airbud Gerd Berchtold.
"Vodíkové vektory môžu byť nasadené v oblasti prepravy osôb, napríklad v mestách, ale dali by sa použiť pre prepravu nákladu, dokonca môžeme neskôr pokračovať k autonómnemu lietaniu, čiže bezpilotnému. Tieto lietadlá bude možné vidieť relatívne skoro, v rozmedzí už niekoľkých rokov, ale ešte nebudú certifikované, čiže budú prvé lietajúce prototypy, " dodáva Martin Sedlák.
Svetová spolupráca
Spoločnosť už dnes spolupracuje s viacerými svetovými technologickými lídrami. Prešovská firma sa výrobou ľahkých športových lietadiel zaoberá bezmála 20 rokov. Jej lietadlá nájdete po celom svete.
"Máme lietadlá v Spojených štátoch, v Austrálii, v Južnej Kórey, niektoré sú aj v Afrike, " hovorí marketingový manažér firmy Tormak Matej Furda.
Firma, ktorej značka obletela svet, sa hrdí vlastným vývojom od dizajnu cez výrobu až po samotný predaj a servis. Ich lietadlá sú obľúbené medzi pilotmi a leteckými školami práve pre ich letecké vlastnosti.
"Sú veľmi pohodlné na pilotáž. Sú to lietadlá, ktoré používajú individuálni klienti, môžu sa používať v aerokluboch na vyhliadkové lety a podobne, " ukončuje Matej Furda.