Zatiahnuté
Danica, Dana
16.4.2024
Prvý test obrany Zeme proti vesmírnym telesám bol úspešný. Sonda NASA zasiahla asteroid

WASHINGTON / Sonda DART americkej vesmírnej agentúry NASA zasiahla v utorok, 27. septembra, podľa plánu mesiac planétky Didymos. Ide o prvý test obrany Zeme proti vesmírnym telesám.

NASA o niekoľko dní zistí, či sa zásahom mesiaca planétky podarí zmeniť jej trajektóriu. Planétka Didymos nepredstavovala pre Zem žiadne nebezpečenstvo. S analýzou fotometrických dát získaných po náraze sondy DART pomôžu aj vedci z Česka.

Sci-fi realitou

"Nie, toto nie je zápletka filmu, akú sme videli napríklad vo filme Armageddon," uviedol šéf NASA Bill Nelson k experimentu, v ktorom vedci prvýkrát vyskúšali postup doteraz známy len z katastrofických filmov. Cieľom experimentu bolo odkloniť dráhu vesmírneho telesa, ktoré by mohlo potenciálne ohroziť Zem.

Test bol vykonaný približne 11 miliónov kilometrov od Zeme, sonda úspešne narazila do mesiaca Dimorphos, ktorý má priemer 160 metrov, rýchlosťou 6,6 kilometra za sekundu. Tento prenos sledoval tím NASA priamo na Twitteri, sonda vysielala na Zem každú sekundu snímku na dvojplanétku Didymos a jej mesiac Dimorphos, ktorý agentúra AP prirovnala k obriemu citrónu.

TASR

​Po náraze sa signál sondy automaticky prerušil, snímky kolízie mal zachytiť malý satelit LICIA, ktorý sa pred nárazom včas oddelil. Konečný úspech misie závisí od toho, či sa v nasledujúcich týždňoch zmení trajektória dvojplanétky, čo budú vedci priebežne sledovať. Mesiac Dimoprhos obieha okolo planétky 11 hodín a 55 minút. Vedci dúfajú, že sa orbit skráti o desať minút, čo ovplyvní trajektóriu oboch telies.

Zmena trajektória je bezpečnejšia ako zničenie telesa

Vedci trvali na tom, že test nesmie mesiac roztrieštiť, sonda DART preto vážila len 570 kilogramov, zatiaľ čo mesiac Dimorphos váži 5 miliárd kilogramov. Zmena trajektórie vesmírneho telesa je efektívnejšia, keďže Zem by v prípade ohrozenia nezasiahli jeho úlomky.

"Dinosaury nemali vesmírny program, ktorý by mohol zistiť, čo ich čaká. My ho máme," povedala expertka z NASA Katherine Calvinová. V porovnaní s telesom, ktoré dopadlo do oblasti dnešného Mexického zálivu pred zhruba 66 miliónmi rokov a vyhladilo tri štvrtiny vtedajšej flóry a fauny na Zemi je mesiac Dimorphos trpaslíkom. Avšak menšie planétky sa objavujú vo vesmíre častejšie, preto sa vedci zameriavajú skôr na ne.

Sonda DART (Double Asteroid Redirection Test) odštartovala v novembri 2021. K príprave misie prispel aj tím Astronomického ústavu Akadémie vied ČR. Planétku Didymos objavili v roku 1996 americkí astronómovia z observatória Kitt Peak v Arizone a v roku 2003 česko-americký tím vedený Petrom Pravcom objavil jej mesiac. Českí vedci poskytli v roku 2015 a 2021 presné fotometrické merania, vďaka ktorým experti vytvorili model sústavy a predpovedali pozíciu mesiaca voči planéte v momente nárazu sondy.

Najčítanejšie správy