Oblačno
15°
Bratislava
Soňa
28.3.2024
Pilot zachránil 230 ľudí, keď zlyhali oba motory na lietadle. Ako hrdina sa necíti
Zdielať na

Pilot zachránil 230 ľudí, keď zlyhali oba motory na lietadle. Ako hrdina sa necíti

MOSKVA / Kapitán airbusu A321 aeroliniek Ural Airlines Damir Jusupov, ktorému sa podarilo vo štvrtok núdzovo pristáť potom, čo lietadlu zlyhali oba motory, je mnohými oceňovaný ako hrdina, ktorý zachránil životy 230 ľudí. On sám však povedal, že len robil, čo bolo jeho povinnosťou.

Na otázku novinárov, či sa považuje za hrdinu, odpovedal podľa novinky.cz Jusupov: "Nie. Mnohí hovoria, že som hrdina, ale ja sa za hrdinu nepovažujem, pretože som urobil, čo som mal urobiť: zachránil som lietadlo, cestujúcich a posádku." Kapitán opísal, že konal pod časovým tlakom, celý let trval len tri minúty. Navyše musel meniť rozhodnutia, ako sa situácia zhoršovala, keď po ľavom motore vypovedal službu aj pravý.

Hneď po štarte začal byť chod ľavého motora nestabilný. "Plánoval som nabrať výšku, myslel som si, že by sme sa mohli otočiť a vrátiť sa na letisko Žukovskij. Ale druhý motor začal strácať výkon," opísal situáciu Jusupov. "Výkon motora nebol dostatočný na to, aby sme pokračovali v lete, ani na to, aby sme si udržali výšku, v ktorej sme boli. Výška pritom bola malá. Keď sme videli, že aj druhý motor zlyháva - napadlo mi jediné riešenie - posadiť lietadlo rovno pred seba. Napriek všetkým našim akciám, začalo lietadlo klesať," povedal kapitán televíznej stanici Rossia 1.

​Oba motory mali problémy, pretože nasali vtáky. "Keď zlyhali oba motory a lietadlo mierilo dole, uvedomil som si, že zrážka so zemou je nevyhnutná, tak som sa pokúsil pristáť, ako najjemnejšie to šlo, s čo najmenšou vertikálnou rýchlosťou," povedal Jusupov. Zdôraznil, že konal bez emócií: "Nič som necítil, boli tu len myšlienky, ako zabrániť pádu. A keď bolo jasné, že je to nevyhnutné, tak posadiť lietadlo čo najmäkšie."

Na pristátie vybral kukuričné ​​pole. "Rozhodol som sa, že bude bezpečnejšie pristáť bez vysunutého podvozku. Je bezpečnejšie pristáť bez podvozku, inak by sa stroj mohol prevrátiť a dôsledky by boli vážnejšie," uviedol. V tomto prípade došlo "len" k ľahkému zraneniu 76 cestujúcich, medzi ktorými je 19 detí. Stredne ťažké zranenia potom utrpela 69-ročný dôchodkyňa, ktorá ako jediná musela zostať v nemocnici.

Kapitán poďakoval druhému pilotovi Georgia Murzinovi, ktorý mu výrazne pomohol zvládnuť ťažkú ​​situáciu a poskytoval údaje o oboch motoroch. Jusupov tiež pripomenul, že po pristátí začala práca letušiek: "Urobili toho veľa, spustili a nechali nafúknuť záchranné kĺzačky a evakuovali cestujúcich do bezpečnej vzdialenosti." Tá predstavovala 300 metrov. Lietadlo bolo plné paliva. Asi tona z neho po núdzovom pristátí vytiekla.

Vydýchnuť si kapitán mohol, keď starší stevard vstúpil do kabíny a povedal, že všetci cestujúci boli evakuovaní a nie sú žiadne obete: "Potom, čo sa evakuovali cestujúci, som vyšiel von, prezrel si všetky škody a ubezpečil sa, že všetci cestujúci sú v bezpečnej vzdialenosti od lietadla. Potom som sa vrátil do kabíny a zavolal žene." Kapitán Jusupov ešte dodal, že posádka konala presne podľa toho, čo sa naučila, pričom zdôraznil, že piloti každého pol roka trénujú na simulátore i mimoriadne situácie. "Morálne aj profesionálne sme na to pripravení. Máme vlastné simulátor v Jekaterinburgu aj vlastnú školu na prípravu posádky, ktoré ďakujem, pretože vďaka týmto naučeným schopnostiam sa nám podarilo úspešne pristáť s lietadlom bez toho, aby cestujúci utrpeli vážne zranenia," doplnil.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy