Loďou, kamiónom, lietadlom: Ako sa tovar z čínskej fabriky dostane až k vašim dverám?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Archívne záber z Číny
ČÍNA / Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako sa tovar z čínskej fabriky dostane až k vám domov? CNN odhaľuje fascinujúci a precízny systém globálnej logistiky, ktorý zabezpečuje, že vaša objednávka precestuje tisíce kilometrov a dorazí v prekvapivo krátkom čase.
Objednávate online? S veľkou pravdepodobnosťou váš balík vznikol v Číne. CNN odhalila fascinujúce zákulisie globálneho obchodu a precízny systém, ktorý zabezpečuje, aby sa tovar z ázijských fabrík dostal k vám behom pár dní.
Čína je nekorunovaným kráľom svetovej výroby
V krajine sa produkujú hračky, oblečenie, elektronika, vianočné dekorácie – jednoducho všetko, čo nájdete v regáloch obchodov a v ponukách obľúbených e-shopov. Väčšina globálnych predajcov má svojich výrobných partnerov práve v Číne, a tak začína putovanie takmer všetkého tovaru práve tu.
V čínskych továrňach pracuje ohromujúcich 114 miliónov ľudí. Ich usilovnosť je základným stavebným kameňom globálneho obchodu. Zhotovením výrobku sa však cesta balíka ešte len začína. Ako prebieha táto gigantická logistická operácia?
Prvá zastávka: Čínsky prístav
V čínskej továrni sa hotový tovar pre západného partnera naloží do štandardizovaného prepravného kontajnera. Kamión ho odvezie do konsolidačného skladu alebo priamo do prístavu. Hoci niektoré balíky putujú letecky, drvivá väčšina – až 90% výrobkov – sa prepravuje po mori v obrovských kontajnerových lodiach.
Čínske prístavy sú kľúčovými uzlami globálnej obchodnej siete. Medzi najdôležitejšie patrí Hongkong, ktorý sa s rozvojom kontajnerovej dopravy začal rozvíjať už v sedemdesiatych rokoch minulého storočia.
Prepravné kontajnery majú štandardizované rozmery, vďaka čomu sa dajú efektívne ukladať na seba ako stavebnica. Presun jedného kontajnera z pevniny na loď a späť trvá menej ako minútu. Najväčšie kontajnerové lode dokážu naraz prepraviť až 24 tisíc kontajnerov.
Cesta cez oceány a prieplavy
V záujme maximálnej efektivity loď postupne navštívi niekoľko čínskych a juhokórejských prístavov, aby sa úplne naplnila. Potom ju čaká dlhá cesta cez oceán a cez Panamský alebo Suezský prieplav, podľa toho, na aký kontinent mieri.
Európa a USA: Prekladiská pre zvyšok sveta
Ak tovar smeruje do Spojených štátov, jedným z hlavných východiskových obchodných uzlov je prístav v Texase. Odtiaľ balíky putujú do zvyšku USA. Pre Európu, a teda aj pre Česko, sú zásadné prekladiská v holandskom Rotterdame alebo nemeckom Hamburgu.
V cieľovom prístave začína ďalšia gigantická logistická operácia. Kontajnery sa musia správne vytriediť a naložiť na kamióny. Tovar si následne preberajú lokálne prepravné spoločnosti, ktoré ho dopravia až k vašim dverám.
Lodná kontajnerová doprava je dobre premazaný stroj, ktorý funguje 24 hodín denne. V porovnaní s leteckou dopravou je výrazne lacnejšia a poskytuje neporovnateľne vyššiu kapacitu. Vďaka nej sa aj tovar z ďalekej Číny dokáže dostať až k vám domov v prekvapivo krátkom čase.