Kto môže a kto nie? Zákazové značky vyvolávajú chaos a neporozumenie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SNINA / Chaos a medzinárodná hanba, tak cyklisti a ochranári reagujú na opatrenia, ktoré sa aktuálne dejú v okolí vodnej nádrže Starina. Vodohospodári avizovali prísnejšiu ochranu v lokalite cyklochodníka, ktorého rekonštrukcia stála takmer 7,5 milióna eur, tak pribudli zákazové značky. Okrem áut a peších majú na jednom úseku cyklochodníka zákaz vstupu aj cyklisti. Správca nádrže síce tvrdí, že chce mať lepší prehľad, no akosi sa mu to nedarí. Pozrite sa, na čo ich TV JOJ upozornila.
"Cyklisti tu majú povolený vjazd už niekoľko rokov a teraz sa tu z ničoho nič sa objavila značka," hovorí Michal Mikitka z Centra podpory prírodného turizmu.
Zákazové značky ohraničujú približne 800-metrový úsek. Práve ten, kde začína a končí ochranné pásmo vodárenského zdroja prvého stupňa. "Nie je tu žiadna cesta, ktorou by sa to dalo inak obísť, čiže tých 800 metrov je vlastne nepriechodných, keďže je tu zákazová značka," ozrejmuje Mikitka.
"Slovenský vodohospodársky podnik ako správca vodárenskej nádrže pristúpil k osadeniu značiek, a to z dôvodu pohybu osôb, ktoré sa tu pohybovali bez nášho vedomia," uviedol Marián Bocák zo Slovenského vodohospodárenského podniku.
Značka nedáva zmysel
"Značka nedáva žiadny zmysel, pretože to bol zákaz pre autá, pre cyklistov, pre chodcov a teraz ako keby nikto tu nemohol ísť," dodáva Mikitka.
Podľa vodohospodárov, kto sa zaregistruje na vrátnici pri vstupe, pre toho značka neplatí. "V ochrannom pásme je umožnený pohyb cyklistov, osobných aj nákladných vozidiel, ktoré sú registrované na vrátnici pri vstupe," vysvetľuje Bocák.
Lenže na cyklotrasu sa dá dostať aj z iných smerov od Runiny cez Ruské alebo z Poľska od Ruského sedla, tam žiadna rampa ani kontrola nie je a teda pre týchto cyklistov zákaz platí.
"Je to chaos a aj medzinárodná hanba, lebo je to Národný park Poloniny.Budujeme nejakú infraštruktúru pre turistov, ale potom im poskytujeme zmätočné informácie a obmedzenia," hovorí Rastislav Mičanik, riaditeľ organizácie Aevis.
Ako vyzerali značky, na ktoré narazila TV JOJ?
Od rampy sme prešli asi päťkilometrový úsek a narazili sme na prvé zákazové značky. Aktuálne sú ale v takom stave, že vjazd nikomu nezakazujú. Kto ich do tohto stavu dal, sme sa nedozvedeli. Vodohospodári, ktorí chcú mať lepší prehľad o lokalite, sa o tom dozvedeli od nás.
"Ďakujeme za upozornenie. Správca vodnej stavby vykoná ich navrátenie do pôvodného stavu," ozrejmil Bocák.
Podľa ochranárov toto opatrenie má na ochranu Stariny minimálny dosah a cyklisti hrozbu nepredstavujú. "Nemajú žiadne ropné látky, znečisťujú životné prostredie. Problémom vôbec nie sú cyklisti, ale problémom je ťažba," vysvetľuje Mičanik.
Na otázky k ťažbe envirorezort nereagoval
"Táto cyklotrasa je v území 20 rokov medzinárodná, legálne schválená. Jednotlivé opatrenia prichádzajú zo dňa na deň ako huby po daždi. Pravá ruka nevie, čo robí ľavá," dodáva Mičanik.
Prešovský samosprávky kraj potvrdil, že oficiálnu informáciu o osadení značiek nemá. "Nami zrekonštruovaná cyklotrasa podporená Európskou komisiou a Svetovou bankou, navyše financovaná z eurofondov, je v súlade so všetkými povoleniami," hovorí Daša Jeleňová, hovorkyňa PSK.
Oprava štrnástich kilometrov Poloniny Trail stála takmer 7,5 milióna eur. Išlo o kombináciu peňazí z programu IROP a Prešovskej župy. Tá zdôrazňuje, že v prípade, ak cyklotrasy nebudú slúžiť účelu, peniaze budú musieť v plnej sume vrátiť.