Zatiahnuté
24°
Bratislava
Lesana
5.5.2024
Výsledky testovania žiakov sú zrkadlom: Čo odhaľujú o našom vzdelávacom systéme?
Zdielať na

Výsledky testovania žiakov sú zrkadlom: Čo odhaľujú o našom vzdelávacom systéme?

BRATISLAVA / Katastrofálne výsledky v testovaní matematických zručností a čitateľskej gramotnosti vyvolali spoločenskú diskusiu. Podľa viacerých odborníkov nášmu školstvu prospeje, ak nebude obsah vzdelávania rovnaký pre všetky školy a zároveň sa zníži jeho objem.

"Ak ste z chudobnej rodiny, tak máte na Slovensku obrovský problém," uviedol odborník na školstvo Juraj Hipš. Prírodné vedy, matematika a čítanie s porozumením. V tomto všetkom podľa testovania PISA zaostávame za veľkou časťou sveta. Možno práve toto je tá potrebná facka, ktorú naše školstvo potrebovalo, aby sa veci začali meniť.

Celosvetovým trendom sú zhoršené výsledky v troch meraných disciplínach. Slovensko však zaznamenalo prudší pokles, pretože okrem toho, že nevieme vzdelávať marginalizované skupiny, nedokážeme držať krok s dobou. "V obsahu vzdelávania sme sa neposunuli od generácie, keď som ja bola malá," tvrdí riaditeľka Základnej školy Ostredky Erika Drgoňová. 

Vrchné priečky obsadila Ázia

Prvenstvo vo všetkých troch kategóriách dosiahol Singapur. V matematike dominovali ázijské krajiny. Z Európy sa najviac darilo Estónsku a Švajčiarsku. Predbehli nás aj krajiny V4. My sme na tom podobne ako Spojené štáty americké či Chorvátsko. "V prvom rade treba, aby najlepší učitelia išli učiť do škôl, ktoré potrebujú obrovskú podporu," povedal Hipš. "Musíme zabezpečiť, že títo ľudia budú mať priestor, nebudú obmedzení reguláciami a štátnymi vzdelávacími programami," vysvetľuje analytik INESS Róbert Chovanculiak.

V čitateľskej gramotnosti je najlepšou európskou krajinou Írsko. Fínsko, ktoré kedysi kategóriu vyhralo a dlho nám ho dávali za vzor, sa prepadlo na úroveň Poľska a Česka, no stále je pred nami. Slovensko dosiahlo porovnateľné výsledky ako Čile, Malta či Srbsko. "Ten efekt na základných školách je taký, že dieťa sa učí pre známky, aby sa dostalo na strednú školu," uvádza riaditeľka. Prírodné vedy sa z európskych krajín stali doménou Estónska. Pred nami opäť skončili Poľsko a Česko, no Maďari spolu s Izraelom či Maltou dosiahli podobné výsledky.

​​Problém sa skrýva aj na vysokých školách

Nájdu sa ľudia, ktorí tvrdia, že v minulosti sa veľa memorovalo a výsledky testovania boli dobré. "Toto je obrovský omyl. Ľudia nerozumejú tomu, čo je PISA test, pretože PISA testy skúmajú funkčnú gramotnosť," upresnil Hipš. Inými slovami zamerať sa na schopnosť analyzovať text, grafy a vedieť kriticky rozmýšľať. Problém je aj s nastupujúcou generáciou pedagógov. "Nám nastupujú do škôl učitelia, ktorí nevedia učiť, pretože na tých vysokých školách, česť výnimkám, nie sú učitelia, ktorí ich na tieto výzvy vedia pripraviť," dodal. "Testujeme ich z toho, či vedia čítať, počítať, ale nik sa ešte nezameral na to, či učíme deti aj emocionálne myslieť," zhodnotila situáciu riaditeľka.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy