Vážny: PPP projekty prinesú benefit 12 mld. eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA/Tomáš Benedikovič
Tvrdí to na základe analýzy dopadov zastavenia PPP projektov Výskumného ústavu dopravy v Žiline
Uviedol to šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny po dnešnom výjazdovom zasadnutí vlády na otázky novinárov o výhodnosti PPP projektov.
Minister sa tak odvolal na jednu časť analýzy dopadov zastavenia PPP projektov, ktorú si dal vypracovať vo Výskumnom ústave dopravy v Žiline. "Čo sa týka výhodnosti, v analýze je tam veľa aspektov," podotkol Vážny.
Minister nekonkretizoval, prečo práve táto analýza hovorí o vysokej výhodnosti PPP projektov oproti verejnému obstarávaniu. Doteraz prezentované analýzy rezortu dopravy konštatovali iba miernu výhodnosť či nevýhodnosť. Analýzu, ktorá mala byť dnes predmetom rokovania vlády, dnes ministri posunuli na najbližšie sedenie kabinetu. Podľa Vážneho si ju musia ešte preštudovať.
Reakcie opozície, ktorá vládne PPP projekty dlhodobo kritizuje, označil za predvolebný boj. "Zatiaľ nepoložili na stôl žiadne argumenty, ktoré by verifikovali tie ich tvrdenia. Tie, ktoré od pása strieľajú, sú podľa mňa neprijateľné. Myslím si, že to je aj chybný krok opozície, pretože pre Slovensko je to naozaj nevyhnutné," zdôvodnil.
Podľa analýzy by zastavenie PPP pre Slovensko prinieslo ročnú stratu 364,07 milióna eur. Najlacnejšie by vyšlo zastavenie už realizovanej výstavby R1. Najdrahšie by bolo podľa ministerstva stopnutie tretieho PPP balíka, ktorým sa majú vystavať vybrané úseky diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalkou.
Slováci by tak ročne prišli o 169,17 milióna eur. O niečo menej, 127,25 milióna eur ročne, by Slovensko vyšiel prvý balík PPP. Ten je určený na výstavbu D1 medzi Dubnou Skalou a Sviniou. Tieto dva projekty ešte nie sú finančne uzavreté.
Najlacnejšie by bolo podľa rezortu dopravy zastaviť už realizovaný PPP projekt, teda druhý z troch balíkov projektov, ktorým sa stavia rýchlostná cesta R1 pri Nitre. Jeho ukončenia by ročne prinieslo straty 75,65 milióna eur.
Do súm, o ktoré Slováci ročne prídu, si ministerstvo započítalo straty z oneskoreného zníženia dopravnej nehodovosti, z neskoršieho výberu vyšších mýtnych poplatkov, straty na znížení užívateľských nákladov či poklese produkcie emisií z dopravy.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR v analýze dalo opätovne prepočítať výhodnosť PPP projektov oproti verejnému obstarávaniu. V tejto analýze vyšlo, že práve PPP projekty sú výhodnejšie takmer o 200 miliónov eur v prípade všetkých troch balíkov.
Prostredníctvom konvenčného spôsobu obstarávania spolu s výdavkami verejných financií by vyšli tri balíky na 5,793 miliardy eur. Ak by sa však realizovali formou PPP, boli by lacnejšie, konkrétne by stáli 5,6 miliardy eur. "Tento výsledok preukazuje, že z dôvodov zaťaženia verejných rozpočtov je realizácia PPP spôsobom v prípade splnenia všetkých vstupov a predpokladov uvažovaných vo výpočte výhodnejšia," konštatuje ministerstvo.