Zatiahnuté
18°
Bratislava
Ivan
8.7.2025
Štát získal z mýta v prvom pracovnom dni 250,8 tis. eur
Zdielať na

Štát získal z mýta v prvom pracovnom dni 250,8 tis. eur

myto likvidacne napis

Zdroj: TASR

Elektronický výber mýta za prvý pracovný deň ostrej prevádzky vybral na mýtnych transakciách pre štát 250,8 tis. eur. Ako ďalej informoval prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll, a.s. aktuálne je zaregistrovaných do mýtneho systému už 66 453 vozidiel.

Vozidlá, ktoré podliehajú povinnosti platiť mýto, prešli po spoplatnených úsekoch ciest spolu 1 457 741 km. Po prvom dni ostrej prevádzky mýtneho systému skonštatoval generálny riaditeľ SkyToll Matej Okáli, že aj napriek občasným problémom s registráciou, systém výberu mýta nápor zvládol a je plne funkčný.

Podľa dopravcov však systém nefunguje a okrem zlého spoplatňovania úsekov spôsobil aj kolaps na hraniciach.

Z celkového počtu zaregistrovaných vozidiel je viac ako polovica zaregistrovaných v režime následného platenia mýta. V tomto režime sa môžu dopravcovia registrovať na všetkých kontaktných a super kontaktných miestach. V režime predplateného mýta sa môžu registrovať okrem už spomenutých kontaktných miest aj na distribučných miestach, ktorých je 83.

"Primárne pre zahraničných dopravcov je nonstop otvorených aj 13 hraničných distribučných miest," informovala spoločnosť SkyToll. Okrem týchto spôsobov je registrácia možná aj prostredníctvom vydavateľov palivových kariet.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) ako správca mýtneho systému podľa zverejnených informácií očakáva, že príjmy z výberu mýta v roku 2010 dosiahnu 165 mil. eur. Príjmy majú tvoriť v tomto roku na diaľniciach okolo 67 mil. eur, na rýchlocestách 25 mil. eur a na cestách prvej triedy 73 mil. eur.

Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton platia na diaľniciach a rýchlocestách mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy platia za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov.

Nákladné vozidlá platia na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy sú spoplatnené sumou 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.

Spoločnosť SkyToll, a.s., podpísala 13. januára 2009 s Národnou diaľničnou spoločnosťou zmluvu, ktorá ju zaväzuje vybudovať a prevádzkovať komplexnú službu elektronického výberu mýta v SR. SkyToll založili členovia konzorcia Ibertax - SanToll, víťaza tendra na komplexnú službu elektronického výberu mýta. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane. Ostatní traja uchádzači boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienok účasti. Za spoločnosťou SanToll stojí francúzska firma Sanef, 10-percentný podiel vo firme Ibertax drží J&T Finance Group.

Výber mýta bol zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke viac ako 2 tis. kilometrov. Koncesná zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov.

Na hraničnom priechode v Mostoch u Jablunkova sa počet kamiónov znížil

Počet kamiónov, ktoré pred česko-slovenským hraničným priechodom v Mostoch u Jablunkova na severe Moravy čakajú na vybavenie svojho vozidla jednotkou pre výpočet mýta, sa v noci výrazne znížil. Pred hranicou stojí iba asi 150 kamiónov.
      

Podľa českej polície k tomu prispelo operatívne rozhodnutie slovenskej polície v Čadci, ktorá nadránom udelila dopravcom jednodennú výnimku a povolila kamiónom vjazd do slovenského vnútrozemia bez mýtneho zariadenia s tým, že si ho dokúpia v slovenskom vnútrozemí. O niekoľko hodín neskôr však Policajné prezídium SR túto výnimku zrušilo.
      

Ako uviedol hovorca severomoravskej polície Stanislav Sobol, možnosť prekročiť hranicu bez mýtneho zariadenia využili stovky kamiónov. Kolóna nákladných vozidiel pred hraničným priechodom v Mostoch u Jablunkova v pondelok večer (4.1.) merala až osem kilometrov. V nočných hodinách stáli kamióny už vo dvoch pruhoch v dĺžke asi šesť kilometrov.
      

Situácia na najsevernejšom hraničnom priechode medzi ČR a SR eskalovala po 4.00 hodine ráno, keď systém registrovania nových mýtnych jednotiek údajne skolaboval a jednotky sa prestali vydávať.
      

Na iných hraničných priechodoch medzi ČR a SR sa od pondelka darilo vybavovať nákladné vozidlá novým systémom priebežne a väčšie kolóny sa netvorili. Najväčší nápor bol na diaľničnom priechode Lanžhot - Kúty na diaľnici D2. Vodiči kamiónov tam však kritizovali pomalé vydávanie nových jednotiek a skutočnosť, že za jednotku na výpočet mýta musia platiť vysokú zálohu až 100 eur, a to navyše iba v hotovosti. Podobné zariadenie sa totiž v Rakúsku predáva údajne iba za 7 eur. Podľa niektorých vodičov predstavuje stoeurová záloha v skutočnosti bezúročnú pôžičku.


Zdielať na

Súvisiace články

Najčítanejšie správy