Jasno
10°
Bratislava
Jozef
19.3.2024
Vysoké teploty a personálny podstav komplikujú aj železničnú dopravu. Cestujúcich hnevá najmä meškanie vlakov
Zdielať na

Vysoké teploty a personálny podstav komplikujú aj železničnú dopravu. Cestujúcich hnevá najmä meškanie vlakov

BRATISLAVA / Horúčavy spôsobujú veľké problémy aj Železničnej spoločnosti Slovensko. Musela odrieknuť 12 vlakov pre technické problémy, ktoré nestíhali opravovať. Stále zápasí aj s nedostatkom personálu, aj keď tvrdia, že v porovnaní s januárom sa situáciu podarilo stabilizovať. Stále však chýba takmer sto rušňovodičov. A cestujúci sa sťažujú na meškania spojov.

Dôležité je najmä to, aby vlaky mal kto riadiť. Faktom ale ostáva, že za posledných 7 mesiacov počet rušňovodičov dokázali navýšiť len o 11 ľudí. "Momentálne u nás pracuje 1 241 rušňovodičov. Aj keď nám v rámci celého Slovenska tabuľkovo síce stále chýba asi 95 rušňovodičov, nemá to vplyv na dopravnú obslužnosť," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. 

Železničná spoločnosť to totiž vyriešila novou kolektívnou zmluvou. Podľa nej sa už do pracovného času rušňovodiča nezapočítava prestávka na jedlo a odpočinok, podobne ako to je v susedných krajinách. Problém s podstavom ale aj tak stále riešia. "Momentálne je v procese prípravy na povolanie rušňovodiča ZSSK 150 kandidátov. V priebehu tohto roka 109 z nich ukončí vzdelávanie a výcvik a nastúpi na výkon práce rušňovodiča," uviedol Kováč. "O strachu to nie je, skôr je to ten rešpekt. Zodpovednosť za stovky cestujúcich, zodpovednosť za ten drahý stroj. Takže stále dávať pozor," povedal jeden z rušňovodičov ešte v novembri 2022. 

Posledné zvýšenie platov rušňovodičov bolo o 180 eur a to na základe výsledku kolektívneho vyjednávania s odborovými centrálami. "Od roku 2023 sa rušňovodičom opäť zvýšia mzdy o ďalších 80 eur mesačne. Priemerný plat rušňovodiča bude v roku 2022 viac ako 1 800 eur samozrejme v hrubom," uviedol Kováč. 

S podstavom ale železničná spoločnosť zápasí aj v iných profesiách, a to v prevádzkových. Chýbajú elektromechanici, vozmajster a zámočník dráhových vozidiel. Po nedávnych slovách Igora Matoviča im hrozil aj výpadok financií. "Vo veľkom sa v Železničnej spoločnosti Slovensko kradlo a možno aj kradne. O tom nemusíme ani polemizovať. Sú dôkazy o tom, že sa tento podnik tuneloval," uviedol minister financií Igor Matovič. 

"Mohli by sme prepustiť pokladníčky, pokladníkov v kamenných výdajniach lístkov," povedal minister dopravy Andrej Doležal. Železničná spoločnosť prináša aj novinky. Od 1. júla zaviedla na ďalších štyroch tratiach na východnom Slovensku samoobslužný výpravný systém. Cestujúci si v krajnom prípade lístok môžu kúpiť aj u rušňovodiča cez okienko vlaku. Aktuálne je takýchto tratí bez sprievodcu až 17. "Cieľom zavádzania SVS je snaha preniesť zodpovednosť za cestovanie s platným cestovným lístkom na cestujúceho, zvýšiť dopravnú efektivitu traťového úseku," uviedol Kováč. Ľudia ale vidia ako problém skôr oneskorený odchod vlakov. "Meškanie je katastrofálne. V zlom stave sú aj súpravy," dodala jedna z cestujúcich. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy