Zatiahnuté
Bratislava
Marcel
20.4.2024
BSK reaguje na zlú dopravnú situáciu: Riešením je obchvat
Zdielať na

BSK reaguje na zlú dopravnú situáciu: Riešením je obchvat

MODRA, ŠAĽA, STARÁ ĽUBOVŇA / Cez Pezinok, či Svätý Jur prejde denne aj vyše 25-tisíc vozidiel, priamo cez centrum historickej Modry to bolo už v roku 2015 vyše 11-tisíc, vrátane kamiónov. Primátori a starostovia v Podkarpatskej oblasti sa pre kolabujúcu dopravu spojili so župou a chcú vystavať obchvat. Ten chcú preinvestovať z európskych zdrojov. Takýchto problémových miest je podľa Združenia miest a obcí na Slovensku viac.

"Tu jazdia nákladné autá a kamióny priamo cez stred historického mesta Modra," povedal župan BSK Juraj Droba. "Pár centimetrov od významných národných kultúrnych pamiatok ako je napr. kostol, horná brána," vyjadril sa primátor Modry Juraj Petrakovič. "Keďže Podkarpatský pás nemá železnicu, tak je odkázaný len na individuálnu dopravu," povedal primátor mesta Pezinok Igor Hianik. "Ten hluk má oveľa vyššie parametre ako kdekoľvek zaťažené cesty 1.triedy či diaľnice na ostatnom Slovensku," vyjadrila sa Barbora Lukáčová, riaditeľka odb. stratégie, Územného rozvoja a riadenia projektov BSK.

Práve Bratislavský kraj sa na celkovom množstve emisií na Slovensku podieľa takmer 40-timi percentami. Ak sa navyše na diaľnici stane nehoda, okolité dediny dostávajú poriadne zabrať. "Niečo sa stane medzi Sencom a Bratislavou, tak vo Viničnom to je neúnosné, aj v smere na Bernolákovo," skonštatoval starosta obce Viničné Pavel Galamboš. Bratislavská župa chce problém s kolabujúcou dopravou v okolí hlavného mesta riešiť obchvatom Pezinka a Modry. "My na župe pred ním nejdeme zatvárať oči, naopak ideme sa mu postaviť," povedal Droba.

"Obchvat rozdeľujeme do troch etáp - 1. etapa sú obchvaty Grobov, ktoré začneme stavať na začiatku jesene tohto roku, potom je obchvat Slovenského Grobu s napojením na Grinavu a potom veľký obchvat Svätý Jur až po Dubovú," vyjadrila sa Lukáčová. Približne 20 kilometrový úsek obchvatu je vyčíslený na 130-150 miliónov eur a hotový by mal byť v roku 2030. "Ak sa dokážu dohodnúť mestá so samosprávnymi krajmi, tak práve toto by mala byť vizitka pre rezort dopravy, aby konal veľmi rýchlo a veľmi promptne, aby vyhovel každej požiadavke, ktorú budú mať práve pri takýchto veľkých investíciách," uviedol Michal Kaliňák, odborník na samosprávu.


Šaľa čaká na obchvat už takmer 30 rokov. Autá často stoja v kolónach aj pol hodinu, aby vôbec prešli. Denne tadiaľ prejde 28-tisíc vozidiel. Jediné, čo by pomohlo je 12 kilometrový obchvat. Vláda už vykúpila aj takmer všetky pozemky. Stavba už bola na spadnutie, no teraz je stále v nedohľadne. Nie je totiž jasné, kto bude obchvat stavať, aj napriek tomu, že už v priebehu pár dní bude kompletné stavebné povolenie. Primátor tvrdí, že sa cítia oklamaní. "Tomu rozhodnutiu zo strany SSC ešte niečo chýba. Čo spochybňuje celý proces, sa môže stať, že to bude trvať aj niekoľko rokov, kým sa reálne obchvat začne stavať," vyjadril sa primátor mesta Šaľa Jozef Belický.

A ako si s problémom upchatého mesta poradila Stará Ľubovňa? Stačil jeden obchvat, ktorý zachránil situáciu. O jeden dôležitý kilometer bojovali 20 rokov. Najskôr potrebovali vysporiadať pozemky a zaplatiť za ne 400-tisíc eur. Dlhé obdobie žiadali o eurofondy. Na radnici už nechceli čakať, zariskovali, zobrali si úver, pomohla aj prešovská župa a juhovýchodný obchvat za takmer 2,5 milióna eur bol hotový.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy