Jasno
-0°
Bratislava
Bohdana
18.1.2022
Historický míľnik: Slovák priletel z Nitry do Bratislavy na lietajúcom aute
Zdielať na

Historický míľnik: Slovák priletel z Nitry do Bratislavy na lietajúcom aute

BRATISLAVA / Slovák šokoval svet autom, na ktorom sa dá lietať. Štefan Klein predstavil jedinečné auto, ktoré sa dokáže za dve a pol minúty transformovať na ultraľahké lietadlo. V pondelok, 28. júna, historicky po prvý raz na svete Aircar absolvoval let medzi dvomi medzinárodnými letiskami, a to z Nitry do Bratislavy.

Konštruktér, pilot a dizajnér Štefan Klein v pondelok, 28. júna, prepísal históriu. Ako prvý preletel lietajúcim autom medzi dvomi medzinárodnými letiskami - Nitrou a Bratislavou. "O parametroch lietajúceho auta musíme hovoriť v dvoch módoch. Mód ako lietadlo a mód ako auto. Lietadlo zatiaľ je prototypom, ktorý je v kategórii experiment. Je tam motor motocyklovej výroby, ktorý ešte nie je až tak výkonný. Dnes, keď sme leteli, rýchlosť bola približne 170km/h a to sme ešte išli v režime pevnej vrtule. Tam príde ešte iný typ vrtule. Tým pádom sa rýchlosť zvýši na 200 km/h," opísal Štefan Klein. 

Ďalšou otázkou pri tomto lietajúcom aute je jeho spotreba. "Spotreba je ako spotreba motocyklového motora, to znamená, že je nižšia ako pri leteckých motoroch. Pristáva to pri 120 kilometrovej rýchlosti," doplnil k módu lietadla Slovák Štefan Klein. Ak je reč o parametroch v móde auta, tak prevyšuje nejaké priemerné štandardy auta. "Ako auto je to vysoko nad tie limity, ktoré požadujú automobily. To znamená, že 130 kilometrov to dosahuje veľmi rýchlo, keďže vzletová rýchlosť je 120 kilometrov," vysvetlil Klein. Samotný let opísal ako pokojný, príjemne sa s tým pristávalo. 

Nápad o lietajúcom aute bola diplomová práca

"Idea vznikla veľmi dávno, konkrétne v 89., keď som končil vysokú školu výtvarných umení dizajn a vzniklo to ako diplomová práca," povedal o začiatkoch nápadu konštruktér Klein. Domovom Aircaru je dielňa na nitrianskom letisku v Janíkovciach. Na vzlet potrebuje AirCar dráhu dlhú približne 300 metrov. Konštruktér Štefan Klein ho riadil sám. Spotreba na hodinu letu predstavuje asi 18 litrov benzínu. Firma chce spustiť výrobu už v budúcom roku. V pláne sú aj ďalšie verzie. Napríklad výkonnejšia dvojmotorová, štvormiestna či taká, ktorá by dokázala pristávať aj na vode.

Dokážeme ho zaparkovať aj u seba v garáži

"To je základná myšlienka, po tej transformácii, ktorá mimochodom trvá 2 minúty 30 sekúnd, stlačíte gombík a automaticky sa sklopí do polohy auta," vysvetlil funkciu transformácie Klein. Je to vraj obrovský benefit, hlavne z vlastnej skúsenosti konštruktéra Kleina, keď si po pristátí musel zháňať taxík alebo niekoho blízkeho, kto ho odvezie z letiska. Toto by malo byť 2 v 1 a po prílete sa jednoducho odveziete. Výroba by mala začať budúci rok. 

Cena Aircaru

"Ja som konštruktér a dizajnér, o tejto oblasti nechcem hovoriť, ale moje prianie je také, aby sa to dalo využívať čo najväčšou skupinou ľudí. Cena by nemala presiahnuť cenu štvorsedového lietadla, ktoré sú bežne na trhu," vyjadril sa k cene Aircaru Štefan Klein. 

Najčítanejšie