Polojasno
Bratislava
Jela
19.4.2024
Dištančné vzdelávanie nie je náhradou klasického, upozorňujú detskí psychológovia
Zdielať na

Dištančné vzdelávanie nie je náhradou klasického, upozorňujú detskí psychológovia

SLOVENSKO / Výraz "dištančné vzdelávanie" je jeden z tých, ktoré nás naučila až pandémia. Dovtedy ho väčšina z nás nepoznala. Psychológovia upozorňujú na to, že určite nie je náhradou klasického vzdelávania. Žiaci potrebujú školu aj kvôli sociálnym kontaktom.

Učenie sa v pyžame, pripojenie sa na hodinu zo svojej spálne, vstávanie päť minút pred hodinou, žiadna cesta do školy. V prvej chvíli to vyzerá ako super vec, nielen ministrovi školstva dnes ale chodia maily, aby sa v januári konečne vrátili do lavíc všetci žiaci.

"Celý tento lockdown deťom, pedagógom aj dospelým výrazne narušil bežnú štruktúru dňa, bežný režim, a to je niečo, čo dáva nášmu životu istotu a je pre dieťa nesmierne náročné vytvárať si vlastnú vnútornú štruktúru a sebadisciplínu," myslí si Bronislava Kundrátová z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie

Klasické vyučovanie, kde žiaci musia reagovať, učia sa kritickému mysleniu, argumentácii, sa navyše podľa psychologičky nedá nahradiť tým dištančným. "Pedagóg nielen prednáša nové učivo, ale do tohto procesu vstupuje veľmi aktívne žiak, pýta sa, ak niečomu nerozumie, pedagóg reaguje na jeho otázky, vidí na tvárach detí, či porozumeli učivu," vysvetľuje Kundrátová. 

Ďalším problémom je socializácia. "Žiaci druhého stupňa a stredoškoláci sa nachádzajú vo vývinovej fáze, kedy sa aj potrebujú nejakým spôsobom osamostatňovať od rodičov, čiže pre nich je veľmi neprirodzené, že trávia veľa času doma izolované mimo kolektívu," ozrejmila Beata Sedláčková z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. 

Problémy môžu mať aj deti, ktoré pritom majú vnímavých a empatických rodičov. "Strácajú chuť nejako rozvíjať tie sociálne vzťahy a trávia neprimerane veľa času v online priestore, u niektorých detí to je aj 16-hodín denne," doplňuje Sedláčková. 

Nepomôže to ani deťom, ktoré spoločnosť nevyhľadávajú. "U detí, ktoré sú introvertné, sa problém u nich predlžuje, stávajú sa úzkostlivejšími," hovorí Sedláčková. 

Psychologička radí učiteľom, aby sa po nástupe do škôl nevenovali len doháňaniu učiva, minimálne v prvých týždňoch. "Zamerať sa skôr na utuženie kolektívu, vzájomné vzťahy, ako na oblasť získavania vedomostí a skúšanie," odporučila Sedláčková.  Mnoho detí je totiž v triede nových a na dištančné vzdelávanie sa dostali skôr, než stihli nadviazať kamarátstva. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy