Jasno
10°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Každý tretí slovenský školák má problémy s porozumením čítaného textu
Zdielať na

Každý tretí slovenský školák má problémy s porozumením čítaného textu

BRATISLAVA / Medzinárodné testovanie PISA opäť ukázalo, že až takmer tretina 15-ročných testovaných slovenských detí má problém s porozumením textu. Aj keď sa žiaci podľa výsledkov čitateľskej či prírodovednej gramotnosti mierne zlepšili, ostávame naďalej pod priemerom krajín OECD. Predbehli nás Česi, Poliaci aj Maďari. Na priemer sme to dotiahli len pri meraní matematickej gramotnosti.

Matematická gramotnosť 15 ročných Slovenských detí sa konečne dotiahla na priemer krajín OECD. No doslova na chvoste sme v prípade prírodovednej a hlavne čitateľskej gramotnosti. Vedie Estónsko, niekde v polovici sú Česi a my sme piaty odkonca. Za nami už len Grécko, Čile, Mexiko a Kolumbia.

"Ak hovoríme o dieťati, že nemá čitateľskú gramotnosť, vôbec nevie čítať text s porozumením," hovorí Erika Drgoňová, riaditeľka ZŠ v Bratislave.

Graf ukazuje, že sme sa zlepšili len o zopár bodov.

Tie isté výsledky - 2 rôzne pohľady. Kým ministerka hovorí aj v prípade čitateľskej a prírodovednej gramotnosti o úspechu. Jej kritici nevidia dôvod na oslavu.

"Je to úspech, po dlhých rokoch klesania sa nám prvýkrát podarilo prelomiť tento negatívny trend. Vo všetkých troch kompetenciách, ktoré sa testujú v rámci toho testovania, sa naši žiaci zlepšili," hovorí ministerka Lubyová.

Radosť z úspechu v matematike kazí úroveň čitateľskej gramotnosti.

"Ten posun je veľmi slabučký, je to v rovine štatistickej chyby," dodáva Vladimír Šucha, odborník na školstvo.

"V tejto chvíli máme 31 percent funkčne čitateľsky negramotných detí," dodáva Juraj Hipš, odborník na vzdelávanie. 

Slovenčinár, s ktorým sme sa rozprávvali tvrdí, že má stále málo času na rozoberanie textu a miesto toho musí učiť teóriu, ktorá je zbytočná. Potom deti nerozumejú textu.

"Nemôže riešiť príklad, keď nepochopí zadanie. Nevie čítať s porozumením," varuje učiteľ. 

Znova sa ukázal priepastný rozdiel vo vedomostiach detí z lepšie zabezpečených rodín a zo sociálne slabšieho prostredia. Ministerka si sľubuje veľa od zavedenia povinnej predškolskej prípravy, školení učiteľov či obmedzenia masového odchodu najšikovnejších detí na osemročné gymnáziá. Učitelia ale apelujú aj na rodičov.

Zvýšenie platov učiteľov je jedným, no nie jediným spôsobom, ako zlepšiť situáciu v slovenskom školstve:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy