Zatiahnuté
Bratislava
Juraj
24.4.2024
Aj Ježiško sa môže pomýliť. Nevhodný darček je možné vymeniť, ak viete ako
Zdielať na

Aj Ježiško sa môže pomýliť. Nevhodný darček je možné vymeniť, ak viete ako

BRATISLAVA / Pod stromčekom ste možno aj vy našli dve úplne rovnaké knihy, sveter, ktorý vám nesedí alebo poukaz na dovolenku okolo sveta, na ktorú čisto z časových dôvodov nemôžete ísť. Vyzerá to tak, že ani Ježiško nie je neomylný, a tak podobný problém riešia každý rok tisíce Slovákov. Máme šancu vrátiť alebo vymeniť takýto tovar?

Tovar, ktorí sme dostali, ale nám nevyhovuje z nejakého dôvodu, môže mať rôzne možnosti reklamácie. Ide predovšetkým o tovar, ktorý sme si objednali na diaľku. Rozdiel je teda, ak sme nakúpili tovar prostredníctvom internetu alebo v kamennej predajni. "Zákon nám priznáva možnosť vrátiť tovar bez uvedenia dôvodu len v prípade zmluvy na diaľku," objasnila Nadežda Machútová, ústredná riaditeľka SOI. 

Zákon v tomto prípade vyvažuje podľa odborníčky moment prekvapenia, kedy si človek daný tovar nemohol prehliadnuť, alebo bol v iných ako predajných priestoroch. Tovar je ale možné vrátiť len v priebehu nasledujúcich 14 kalendárnych dní a to od uzavretia kontraktu, čiže od momentu, kedy tovar fyzicky prišiel. "Odstúpiť od zmluvy sa ale dá ešte aj pred samotným doručením tovaru," dodala Nadežda Machútová. Avšak v obchodných podmienkach nemusí byť lehota spomínaná a to ani malými písmenami. "Ak nie ste správne informovaný predajcom v obchodných podmienkach, tak vaše právo trvá 12 mesiacov a 14 dní," upresnila ústredná riaditeľka SOI. Rovnako, ak nie je napísané, že náklady na hradenie tovaru znáša zákazník, tak ich znáša predávajúci.

Kniha, ak je v obale a nový majiteľ ju nepoškodil, tak ju môže vrátiť. Ale sú aj knihy bez obalu a tie sa vrátiť nedajú. Ďalšou kategóriou sú napríklad služby. Ak niekto niečo niekomu kúpi, čo by mal čerpať vo voľnom čase, alebo lístky na koncert, niečo, čo má svoju lehotu, tak tam sa od zmluvy odstúpiť nedá. 

Ako tovar do internetového obchodu vrátiť

Buď dostanete formulár, vďaka ktorému môžete tovar vrátiť, alebo každý predávajúci musí na svojom webe ponúknuť formulár, ktorý len vypíšete. "Do 14 dní je treba prejaviť len tú vôľu. Tovar je potom možné zaslať do ďalších 14 dní," povedala Nadežda Machútová. V prípade väčšieho tovaru, ako napríklad nábytok, je treba opätovne si pozrieť podmienky, či predajca neponúka svojho kuriéra, ktorý je cenovo prijateľný. Následne sa stačí dohodnúť s predávajúcim, že v ho v danom čase pošle a vy mu pošlete tovar. 

Nákupy zo zahraničných internetových stránok

Podmienky ako na Slovensku platia v rámci Európskej únie a rovnako aj v Nórsku a na Islande. "Ochrániť nás môže pri cezhraničných sťažnostiach spotrebiteľské centrum, ktoré sídli na Ministerstve hospodárstva," doplnila Nadežda Machútová. Problémom ale môžu byť tretie krajiny, odkiaľ aj colníci zastavujú dodávky a môžu balíček otvoriť a zistiť, či tovar nie je nebezpečný, alebo či to nie je falzifikát. Následne sa môže človeku stať, že príde o tovar a aj o peniaze. 

Niektoré firmy dokonca operujú zo zvláštnych území ako napríklad indiánske v rámci Spojených štátov, kde neplatia federálne zákony a zákazník sa tam práv nedovolá. Rovnako Čína je dosť veľké riziko. 

Dá sa tovar vrátiť do kamenného obchodu?

Ak predávajúci sľúbi nad rámec zákona, je možné aj tam tovar vrátiť. "Tam nie je zákonné právo, ale väčšina obchodov sľub spotrebiteľom dáva. No malo by to byť niekde na papieri," dodala ústredná riaditeľka SOI. Čiže nie je vymožiteľné, ak je to len ústne. Za tovar predávajúci nemusí vrátiť peniaze, ale môže ponúknuť kupón, alebo iný tovar na výmenu. 

Najmä vo vianočnom období sa plnia nákupné strediská a kuriéri majú čo robiť, aby doručili tovar:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy