Jasno
Bratislava
Marek
25.4.2024
Ministerstvo stoplo vydávanie e-podpisov a s ním aj všetky elektronické služby
Zdielať na

Ministerstvo stoplo vydávanie e-podpisov a s ním aj všetky elektronické služby

BRATISLAVA / Vydávanie nových podpisových certifikátov Ministerstvo vnútra dočasne pozastavilo. Zároveň vypína všetky e-Government služby, ktoré využívajú zaručený elektronický podpis.

Štátna tajomníčka rezortu vnútra Denisa Saková uviedla, že dôvodom pre tento krok je, že certifikačná autorita zrušila platnosť ich bezpečnostného certifikátu. Dočasne sa podľa Sakovej zastaví vydávanie nových certifikátov s podpisom na elektronických občianskych preukazoch s čipom. "Ministerstvo vnútra všetky doposiaľ vydané zaručené elektronické podpisy necháva v platnosti, nerušíme ich," povedala s tým, že v najbližších týždňoch rezort plánuje tieto podpisy zdokonaliť na vyššiu bezpečnostnú úroveň. "Tieto nové kľúče budú oveľa bezpečnejšie," zdôraznila Saková.

Nové bezpečnejšie podpisy by ministerstvo chcelo zabezpečiť pre používateľov "na diaľku". "V prípade nutnosti, vo veľmi krátkom časovom období, môžu občania prísť aj na naše oddelenia vydávania dokladov, kde im ho fyzicky vieme upgradovať ," povedala Saková. Podľa ministerstva sa pozastavenie týchto služieb dotkne asi len tretiny elektronických služieb. "Dotkne sa to všetkých služieb, pri ktorých je potrebný elektronický podpis, napríklad prevod nehnuteľností, prevod a predaj nehnuteľnosti," uviedla. 

Medzi ďalšie odteraz nedostupné služby patrí napríklad prístup do obchodného registra alebo podania na súd, či iné úrady, ktoré bolo doteraz potrebné elektronicky podpísať. Posielať ich síce môžete, ale úradníci alebo pracovníci na súdoch ich odteraz nebudú akceptovať. Tak ako kedysi, budete musieť použiť klasické riešenie - prísť fyzicky na príslušný úrad. 

Treba však dodať, že toto opatrenie sa týka zaručených elektronických podpisov cez občiansky preukaz s čipom. Existujú totiž aj iné, komerčne dostupné elektronické podpisy, a tie normálne fungujú aj naďalej.

Vypnutie služieb zaručeného elektronického podpisu podľa ministerstva vnútra nenaruší ani komunikáciu s finančnou správou, čiže daňovými úradmi. Portál finančnej správy totiž používa iný systém overovania identity, takže podávanie daňových priznaní a iných dokumentov bude fungovať tak ako doteraz. 

Ministerstvo konkrétne nešpecifikovalo ako dlho táto služba ostane pozastavená, spomínalo ale horizont niekoľkých týždňov. Úkony, na ktoré je potrebný elektronický podpis sa tak znova presunú k pultom úradov alebo pôšt. 

​Na riziko v odbore IT upozornili IT špecialisti. Podľa nich hrozilo riziko ukradnutia identity spojené s elektronickými občianskymi. Zabezpečenie čipov je totiž veľmi slabé a útočník pri určitej investícii vie dokonca sfalšovať aj kvalifikovaný elektronický podpis. 

"Podľa nám dostupných informácií je táto zraniteľnosť mimoriadne závažná a reálne vykonateľná. Tento problém nezavinili slovenské úrady či firmy, ani nesúvisí s doterajšími projektmi eGovernmentu. Avšak zodpovednosť za jeho rýchle a dostatočné riešenie teraz leží najmä na Ministerstve vnútra SR, ktoré vydávanie eID riadi," uviedli odborníci. Podľa nich doteraz zverejnené stanoviská rezortu vnútra situáciu najmä zľahčujú, obzvlášť informovaním, že ide "iba o teoretický útok", a neboli prijaté žiadne okamžité opatrenia.

Pozrite si aj tlačovú konferenciu: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy