Skoro jasno
26°
Bratislava
Lea
29.4.2024
Veľké či malé zvodidlá, je to jedno, normy spĺňajú
Zdielať na

Veľké či malé zvodidlá, je to jedno, normy spĺňajú

BRATISLAVA / Na rovnom úseku cesty sa stala piatková nehoda autobusu, pri ktorej vyhasli štyri mladé ľudské životy. V mieste nešťastia pritom nie sú zvodidlá na vonkajšom okraji vozovky. Podľa noriem platných v 80. rokoch, kedy sa tento úsek staval, bolo všetko v poriadku a diaľnica vyhovuje aj tým súčasným.

Na Slovensku máme zvodidlá rôzneho typu a tiež zádržnej sily. Čím sú pevnejšie, tým sú odolnejšie a samozrejme aj drahšie. Vysoké zvodidlá sú ale nebezpečné pre nízke automobily a motocyklistov. Naopak nízke nemusia byť postačujúce pre autobusy a kamióny.

Prevažujú nízke

Na Slovensku sú prevažne nízke zvodidlá. Na miestach ako mosty či zákruty sa nachádzajú dvojité zábrany. "Zvodidlá slúžia na to, aby vozidlo zostalo na vozovke," ozrejmil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Piatkovému nešťastiu ale nemuseli zvodidlá zabrániť, myslí si dopravný analytik. "Slovenské diaľnice sú postavené v zmysle technických noriem. Týka sa to aj osadených zvodidiel," uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ich plánuje dopĺňať. "V najbližších troch rokoch by mali zvodidlá pribudnúť aj na 174 kilometrov ciest, kde ich dnes normy neprikazujú," doplnil hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Zvodidlá ale nemusia nutne zabrániť nehode. Napríklad, ak sa autobus rúti na strmej ceste vysokou rýchlosťou, môže ľahko zvodidlá preraziť. Pritom na rovných úsekoch diaľníc postranné zvodidlá nie sú. Nachádzajú sa tam len stredové.

Nehody na Slovensku

Celé Slovensko sa pamätá na nehodu v Hriňovej, kedy sa autobus na strmej ceste zrútil do 15 metrovej rokliny - zvodidlá jednoducho prerazil. V Uhronej zvodidlá, ktoré by mohli zastaviť autobus s pokazenými brzdami naopak chýbali.

V Ožďanoch po náraze kamióna s autobusom zvodidlá prerazil a zišiel do priekopy. V Chorvátskom Gospiči autobus dokonca zrovnal 20 metrov zvodidiel a následne narazil do betónového stĺpu.

Najnovšie sa v Európskej únii dohodli, že okrajové zvodidlá sa robiť nebudú, radšej sa výškovo prispôsobí terén vedľa diaľnice. "Zarovná sa štrkom, hlinou, alebo trávou," dopĺňa Drahovský.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy