Odborník na železničnú dopravu: Stav Železníc Slovenskej republiky sa nezlepšuje, skôr naopak
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vďaka pohotovej reakcii sa predišlo zrážke dvoch vlakov, ktoré sa ocitli na rovnakej koľaji oproti sebe. O pozadí incidentu a alarmujúcom stave slovenských železníc sme sa rozprávali s odborníkom na železničnú dopravu, Jiřím Kubáčkom.
Iba 20 až 30 metrov delilo rýchlik a nákladný vlak od potenciálne katastrofálnej zrážky pri železničnej stanici Liptovský Hrádok. Hovorkyňa ŽSR Petra Látková potvrdila, že k samotnej zrážke nedošlo. Čo však viedlo k tejto nebezpečnej situácii?
Opakujúce sa problémy na železniciach?
Podľa prvotných informácií mohlo ísť opäť o zlyhanie ľudského faktora. "Zdá sa, že nákladný vlak bol vypustený na koľaj, po ktorej išiel Expres," vysvetľuje Jiří Kubáček. "Ak by sa to potvrdilo, bola by to už druhá takáto udalosť v krátkom čase, po nehode pri Pezinku, kde sa taktiež vyšetruje zlyhanie ľudského faktora."
Tieto udalosti podľa Kubáčka poukazujú na vážne problémy v slovenskom železničnom sektore. "Stav Železníc Slovenskej republiky a celého sektora sa nezlepšuje, skôr naopak. Obávam sa, že situácia dosiahla bod, kedy sa problémy stávajú zreteľnými, pretože tento počet nehôd už nie je ojedinelý, ale štatistický."
Výluka a jazda "na ruku a na oči"
Kubáček priblížil, že v stanici Liptovský Hrádok prebiehala výluka staničného zabezpečovacieho zariadenia. "Vlaky pravdepodobne jazdili na tzv. vyvolávaciu návesť. To znamená, že neboli pod kontrolou staničného zabezpečovacieho zariadenia. Jazdilo sa opäť len 'na ruku a na oči' zúčastnených prevádzkových zamestnancov."
Táto situácia dramaticky zvyšuje riziko chyby. "Jeden z vlakov bol na nesprávnej trati. Rýchlik od Bratislavy išiel po správnej koľaji, nákladný vlak vchádzal na koľaj v protismere pravidelnej prevádzky, o čom mal byť vyrozumený rozkazom," dodáva Kubáček.
Kilometer vzdialenosti od katastrofy
Odborník odhaduje, že nákladný vlak prešiel na nesprávnej koľaji približne jeden kilometer, čo zodpovedá vzdialenosti predzvesti vchodového návestidla od stanice. "Ak sa jazdilo rýchlosťou okolo 30 kilometrov za hodinu, dá sa zastaviť na stovkách metrov. Na tejto trati nie je ETCS (European Train Control System)."
Kubáček pripomína, že starý zabezpečovací systém, tzv. auto blok s prenosom návestidla na rušeň, je prítomný, ale je otázne, či bol vo výluke, alebo fungoval a mohol rušňovodiča upozorniť na obsadenie koľaje.
Čo by sa stalo, ak by sa vlaky nezastavili?
"Pri nízkej rýchlosti by to asi nebolo tak hrozné, ako v Jablonové alebo v Pezinku, ale určite by to nebolo nič príjemné," hovorí Kubáček. Situácia, kedy sa dva vlaky ocitnú oproti sebe, je podľa neho výnimočná udalosť a obáva sa, že ich frekvencia sa v ostatnom čase zvyšuje.