PREHĽAD: Vodiči budú pod väčším dohľadom. Čo prinesie novela zákona o cestnej premávke?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Ministerstvo vnútra navrhuje sprísnenie cestného zákona. Obce by po novom mohli využívať vlastné stacionárne radary a udeľovať pokuty za rýchlu jazdu či iné priestupky. Zároveň by sa rozšírila objektívna zodpovednosť – majitelia áut by už nemohli preniesť vinu na iného vodiča.
Ministerstvo vnútra pripravuje rozsiahlu novelu zákona o cestnej premávke. Čakajú nás prísnejšie tresty za prekročenie rýchlosti, rozšírenie právomocí pre obce a mestá pri monitorovaní priestupkov a výrazné zmeny v systéme objektívnej zodpovednosti. Už 1. mája 2026 by mal nový cestný zákon vstúpiť do platnosti a priniesť zásadné zmeny do života vodičov na Slovensku. Časť zmien by mohla byť zavedená až o rok neskôr. Čo nás teda čaká?
Koniec parkovania mimo obce
Ministerstvo vnútra avizuje sprísnenie pravidiel parkovania mimo obce. Súčasná legislatíva umožňuje parkovanie mimo obce na cestách iných tried ako I. triedy, ak je dobrá viditeľnosť. Nový zákon by mohol túto výnimku zrušiť a zákaz parkovania by sa mohol vzťahovať aj na cesty označené ako hlavné.
Rýchla jazda? Rozlúčte sa s vodičákom
Doplatili by najmä tí, ktorí si radi pridajú plyn. Za prekročenie rýchlosti o 31 kilometrov za hodinu a viac v obci by mohlo hroziť zadržanie vodičského preukazu priamo na mieste.
Radary a poriadok na cestách
Obce a mestá by mali dostať do rúk efektívny nástroj na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Vďaka vlastným stacionárnym radarom a zariadeniam budú môcť dokumentovať a riešiť:
- Prekročenie rýchlosti
- Nezastavenie na STOPke
- Jazdu na červenú
- Porušenie zákazu vjazdu, odbočenia, zastavenia alebo prikázaného smeru
- Prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané
Už žiadne výhovorky
Koniec by malo nastať aj praktike, keď sa majitelia vozidiel vyhýbajú zodpovednosti oznámením vodiča, ktorý v skutočnosti auto šoféroval počas spáchania priestupku. Objektívna zodpovednosť by sa mohla rozšíriť a vzťahovať aj na:
- Nedodržanie rozostupov na ceste
- Jazdu v protismere
- Používanie mobilného telefónu za volantom
Zmeny majú za cieľ zefektívniť prístup k recidivistom a celkovo zvýšiť bezpečnosť na cestách.