Dalo sa zrážke zabrániť? Slovenským železniciam chýba moderný bezpečnostný systém
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Ak vyšetrovanie potvrdí, že zlyhal ľudský faktor, tak sa nešťastiu dalo zabrániť. Akurát by sme na Slovensku museli mať modernejšie železnice. Vo svete sa úspešne používa takzvaný európsky zabezpečovací systém, ktorý vlaky v prípade nebezpečenstva dokáže automaticky a včas zastaviť. Žiaľ, väčšina slovenských tratí týmto bezpečnostným systémom vybavená nie je.
Zrážka dvoch rýchlikov pri Rožňave
Systém ETC ako poistka
Systém ETC je akousi poistkou pred zlyhaním ľudského faktora. Ako funguje? Lokalizačné zariadenia pri trati a na trati neustále sledujú polohu a rýchlosť rušňa, a v prípade, ak na trati hrozí nebezpečenstvo, prevezme systém nad vlakom kontrolu a vlak spomalí alebo úplne zastaví.
Slovensko zaostáva
Nanešťastie, na Slovensku je touto "poistkou" vybavených iba minimum železničných kilometrov - asi 200 z Bratislavy do Žiliny a zo Žiliny do Čadce. Pre porovnanie, v susednom Česku je to 1200, a ďalšie pribúdajú.
"Takže nemáme tam nič, čo by v tomto momente, ako sa hovorí, ťaplo po stole a dokázalo tie vlaky zastaviť. Najbližších tratí, ktoré by mali byť realizované a vybavené systémom ETC, budú tie od Spišu po Tatry a poprípade obchvat Liptovského Mikuláša, ako sa mu populárne hovorí," uviedol výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov Slovenska Patrik Benka.
Výzva na inštaláciu
"Je veľmi dôležité, aby sme tento systém, ktorý máme momentálne len zhruba na desiatich percentách kilometrov tratí, v čo najrýchlejšej miere inštalovali na čo najväčší počet kilometrov tratí. Štátny rozpočet, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky a mieri do parlamentu, momentálne dokonca ešte znižuje finančné prostriedky na investície pre Železnice Slovenskej republiky. To znamená, že ideme presne opačným smerom ako minulý rok," dodal riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Zrážky vlakov
Hoci železničná doprava patrí medzi najbezpečnejšie formy prepravy, história ukazuje, že tragédie sa nevyhýbajú ani tým najmodernejším systémom. V uplynulých rokoch zaznamenali Slovensko aj Česko viacero vážnych vlakových nehôd. Niektoré si vyžiadali len zranenia, iné aj ľudské životy.
Jedna z najvážnejších nedávnych nehôd na Slovensku sa stala v roku 2022 medzi Vrútkami a Varínom. Osobný vlak zastavil pre technickú poruchu. Na pomoc mal prísť rušeň, ktorý však do stojaceho vlaku narazil. Zranilo sa až sedemdesiatštyri ľudí. Napriek rozsahu nehody našťastie nikto nezahynul.
O štyri roky skôr došlo k podobnému incidentu pri Pezinku. Osobný vlak narazil zozadu do rušňa, ktorý bol v pohybe. Zranilo sa osemnásť cestujúcich, z toho traja vážne.
V hlavnom meste sa v roku 2012 zrazili dva osobné vlaky medzi stanicami Vinohrady a Hlavná stanica. Jedna zo súprav sa po náraze vykoľajila a zranilo sa dvadsaťjeden ľudí. Incident otvoril diskusiu o technických zabezpečeniach tratí aj vo veľkých uzloch.
Vlakové nehody sa nevyhýbajú ani susednému Česku. Možno si spomínate na tragédiu z vlaňajšieho júna. Pri Pardubiciach sa vtedy zrazil rýchlik s nákladným vlakom. Nehoda si vyžiadala životy štyroch ľudí. Bola to jedna z najvážnejších železničných havárií v Česku za uplynulé desaťročie.