Vojenský pilot Tomáš Chlebeček: Vrtuľníky sú dnes pre vzdušné sily NATO kľúčové
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Vrtuľníky sú dnes pre vzdušné sily NATO kľúčové. Zabezpečujú transport vojakov a techniky, zdravotnícke evakuácie, bojovú podporu aj priame útočné operácie. Aké miesto majú v novej bezpečnostnej architektúre aliancie? A prečo je dôležité do nich investovať? Na tieto otázky hľadal odpovede reportér Rasťo Striško v rozhovore s bojovým pilotom Armády Českej republiky - kapitánom Tomášom Chlebečkom.
Aký typ a čo to je za vrtuľník, na ktorom lietate vy?
"Je to viacúčelový vrtuľník UH-1 Venom, na ktorom lietam ako kapitán vrtuľníka. Lietam na ňom od minuloročnej jesene, kedy som začal preškolenie," povedal kapitán Tomáš Chlebeček.
Predtým ste na akých vrtuľníkoch lietal?
"Predtým som lietal na bojovom vrtuľníku Mi-24, na ktorom mám zhruba 70 letových hodín a celkovú skúsenosť tisíc letových hodín," odpovedal Chlebeček.
Je to veľký rozdiel sadnúť si z vrtuľníka do takéhoto vrtuľníku?
"Je to veľmi veľký rozdiel. Mi-24 mala tradičné prístroje, bola to tá staršia koncepcia. Bol opačný smer otáčania nosného rotoru. Takže je to celá zmena filozofie," odpovedal Chlebeček.
Je tá filozofia aj rozdielna v tom, aké vrtuľníky - bojové vrtuľníky a transportné vrtuľníky - konkrétne používa slovenská armáda a aké používa česká armáda?
"Tak pokiaľ sa budeme baviť o viacúčelových vrtuľníkoch, tak tie role, ktoré plní UH-60 Black Hawk a UH-1, budú podobné. UH-1 je vrtuľník menší, v nižšej hmotnostnej kategórii, takže bude agilnejší. UH-1 má veľmi dobre integrované zbraňové systémy, nielen zbrane na vlastnú ochranu, ale je schopná pôsobiť proti pozemným cieľom s pomocou rakiet alebo prípadne aj laserom navádzaných rakiet APKWS," povedal Chlebeček.
Teraz sa veľa hovorí o tom, že NATO a členské štáty musia investovať obrovské peniaze do zbrojenia, do nákupu nových a supermoderných systémov. Aká je budúcnosť vrtuľníkov pri obrane vzdušného priestoru a nielen vzdušného priestoru, aj pri podpore pozemných síl v súčasnosti, vzhľadom na to, čo sa deje v Európe?
"Je nutné povedať, že hlavná rola vrtuľníkov a ich úloha v ozbrojených silách je podpora pozemných vojsk. Či už sa budeme baviť o Venome, tak môže prepravovať vojakov, materiál či už v nákladovej kabíne alebo podvozku môže evakuovať zranených. Unikátne je to, že ten vrtuľník dokáže vojakov aj na zemi palebne podporiť," odpovedal Chlebeček.
Je to trend, ktorým aj aliancia pôjde ďalej vo vrtuľníkovom segmente?
"Trendom je posilňovať všetky schopnosti ozbrojených zložiek, pretože nie je dobré zanedbať žiadnu časť. Keď budem potrebovať evakuovať zraneného z bojiska, vrtuľník je skvelý prostriedok, pilotované stroje majú stále svoje miesto," povedal Chlebeček.
Už ste popísal hlavnú funkciu vrtuľníka aj pilota takéhoto bojového transportného vrtuľníka, ale predsa len - pre laika môže vrtuľník vo vzduchu pôsobiť zraniteľne. Keď sa pozeráme na bojisko, aké systémy sa používajú na bojisku, aká je zraniteľnosť vrtuľníka a čo musí pilot dokázať priamo v nasadení, aby sa vrátil z misie?
"Viper aj Venom majú pokročilé systémy vlastnej ochrany. Posádka je varovaná a systém prevádza protiopatrenia pri vystrelení infračervených navádzaných rakiet, odpal je zaznamenaný a systém automaticky odpáli klamné ciele. Posádka je varovaná aj pri ožarovaní laserom alebo pri dosahu pozemného PVO. Všetko je to v jednom systéme: hrozba sa deteguje, zobrazí sa pilotovi a podľa módu to buď automaticky zareaguje, alebo pilot môže zasiahnuť semiautomaticky. Taktika vrtuľníkového letectva je vyhýbať sa hrozbám, držať sa čo najnižšie nad terénom a maskovať sa," vysvetlil Chlebeček.
Aké ciele dokáže zlikvidovať vrtuľník a špeciálne vycvičená posádka?
"Pokiaľ ide o obrnené ciele, na to je predurčený Viper, ktorý môže niesť protitankové riadené laserom navádzané strely Hellfire. Pre menej obrnené ciele môžu stačiť rakety APKWS (laserom navádzané 70 mm rakety). Rovnaká 70 mm raketa môže byť použitá aj ako neriadená bez navádzacej sekcie. Vrtuľníky pri spoločnom pôsobení vyberú kombináciu výzbroje podľa cieľa, aby splnili úlohu," odpovedal Chlebeček.
Je to aj budúcnosť ďalšieho vývoja, čo sa týka týchto schopností, ničenia a podpory pozemných síl, alebo ich vytláčajú modernejšie technológie?
"Okrem klasických vrtuľníkov sú rôzne demonštrátory strojov, ktoré kombinujú schopnosti vrtuľníkov a lietadiel. Z transportných príkladov je konvertoplán Osprey a ďalšie projekty v americkej armáde, ktoré zatiaľ nie sú plne operačne spôsobilé, sú to demonštrátory. Je tlak na zvyšovanie rýchlosti a dosahu," povedal Chlebeček.
Je ťažké lietať na vrtuľníku?
„Začiatky vrtuľníkového lietania sú zložité, pretože treba veľmi koordinovať pohyby: páka cyklického a kolektívneho riadenia a pedále nožného riadenia pre vyrovnávací rotor. Každý pohyb kolektívom je potrebné dorovnávať reakčným momentom nosného rotora nohami. Prvé hodiny, keď sa človek učí visieť, pretože stroj je nestabilný sú ťažšie než napríklad odletieť lietadlom," odpovedal Chlebeček.
Mnohí sa pýtajú, či tie vrtuľníky dokážu "zničiť vlastne vo vzduchu" a zaútočiť na všetko, čo armáda potrebuje. Lietajú okolo vás aj iné technológie. Je úlohou vrtuľníkových pilotov dokázať vo vzduchu to maximum?
"Pokiaľ ide o boj vzduch–vzduch, vrtuľníky sa primárne snažia vyhnúť hrozbám - únik pred stíhacím lietadlom, skrytie sa, ísť dolu a využiť terén na maskovanie. Vrtuľník má nejakú schopnosť pôsobiť proti vzdušným cieľom, ale nie je to jeho primárna rola. Primárne sú to pozemné ciele," povedal Chlebeček.
Ako odpovedáte na otázky, či je potrebné investovať obrovské peniaze do zbrojenia, ako profesionál, keď sa tieto otázky objavujú v laickej verejnosti?
"Je to cesta, ako predísť konfliktu - byť pripravený, mať odstrašujúcu, modernú armádu, ktorá má reálne schopnosti a je vycvičená. To môže byť cesta, ako sa reálnemu konfliktu vyhnúť," odpovedal Chlebeček.