Pozrite si prvú jazdu po novej električkovej trati v Petržalke
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Po viac ako troch rokoch výstavby a deviatich rokoch od spustenia prvej etapy sa Bratislavčania môžu tešiť z novej električkovej trate v Petržalke. Električka, jazdiaca až na Janíkov dvor, oficiálne začala premávať v nedeľu (27.7.).
Nová električková trať v Petržalke
Nová električková trať predstavuje najväčší dopravný projekt v Bratislave a pre obyvateľov Petržalky prináša významné zlepšenie dopravnej infraštruktúry.
Električka je iba začiatok
"Spustenie novej električkovej trate v Petržalke je veľká vec pre naše mesto. Po 50 rokoch sa Petržalka dočkala svojho nosného dopravného systému, ktorý radikálne zmení život obyvateľov najväčšej bratislavskej mestskej časti," uviedol na nedeľnej tlačovej konferencii primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Spustením električky po novej radiále sa však práce nekončia. Niektoré časti stavby by mali byť podľa neho dokončené o niekoľko dní, niektoré v priebehu týždňov a niektoré potrvajú aj mesiace. Deklaruje však, že snahou je celý projekt dokončiť v čo najkratšom možnom čase a v čo najlepšej kvalite. Priznáva postupné odstraňovanie chýb a nedorobkov, rovnako tak fakt, že niektoré veci meškajú a nie sú dokončené v dohodnutých termínoch. Avizuje zmluvné pokuty, odkazuje však, že na je ešte čas. Na margo plánovaných lávok pre peších ponad Chorvátske rameno poznamenal, že majú územné rozhodnutie a pracuje sa na nich ďalej, najmä na tej, ktorá má zlepšiť prístup na zastávku Gessayova. Je to však podľa neho aj otázka peňazí a povoľovaní.
Spustenie električky vníma pozitívne aj zastupujúca starostka Petržalky Iveta Jančoková. "Konečne sme sa dočkali električky. Petržalka od vybudovania sídliska potrebovala a potrebuje nosný systém," skonštatovala Jančoková. Pôvodne plánované metro bolo podľa nej snom, ktorý sa rozplynul a mestská časť tak roky čakala na električku, a to až na koniec mestskej časti. Verí, že čoskoro bude projekt plnohodnotne dokončený a že sa podarí vybudovať aj sľúbené pešie lávky ponad Chorvátske rameno. Električku označila za symbolické prepojenie Petržalky s iným mestskými časťami.
O dobrej správe hovorí aj minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD). "Napriek tomu, že projekt električky sme našli vo veľmi zlom stave a významnom omeškaní, urobili sme všetko pre to, aby sme ho odkliali a pohli s ním ďalej," povedal Ráž vo videu na sociálnej sieti s tým, že po desaťročiach plánovania a rokoch príprav i výstavby sa podarilo otvoriť novú električkovú radiálu. Zo štátneho rozpočtu išlo 8,6 milióna eur ako spolufinancovanie, ďalších viac 73 miliónov bolo z eurofondov.
Nové zastávky a cestovný poriadok
Električková linka 3 obsluhuje nové zastávky: Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka a Južné mesto (konečná zastávka). Na Južnom meste sa pripravuje prestupný uzol, ktorý umožní jednoduchý prestup na autobusové linky smerujúce do Jaroviec, Rusoviec a Čunova.
Cestovný poriadok novej linky je prispôsobený potrebám cestujúcich. V rannej špičke pracovných dní počas školského roka bude premávať každých 2,5 minúty, v popoludňajšej špičke každé štyri minúty. Večer bude električka premávať každých 7,5 minúty a počas víkendov a sviatkov každých päť minút.
Nová cyklotrasa, chodníky a úpravy križovatiek
Súčasťou projektu je aj nová, segregovaná šesťkilometrová cyklotrasa, ktorá beží popri električkovej trati. Okrem toho vznikli nové chodníky, upravené priecestia a nové križovatky, napríklad na združenom moste na Rusovskej ceste a na Pajštúnskej ulici, ktorá bola spolu s Kutlíkovou "napriamená" a rozšírená na štyri pruhy. Zmenou prešli aj križovatky na Jantárovej ceste s Betliarskou a Lietavskou, Jasovská a Šintavská.
Trasa novej električky v Petržalke
JOJ 24
Nové mosty a úprava existujúceho
V rámci projektu boli vybudované štyri nové mosty cez Chorvátske rameno. Prvým je združený most na Rusovskej ceste. Druhým a najdlhším je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. rodiny. Ďalším je lávka pre peších a cyklistov pod mostom pri Farskom kostole Sv. Rodiny a posledným je dopravný most na Kutlíkovej ulici. Okrem nových mostov prešiel úpravou aj existujúci most na Panónskej ceste, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD.
Stavba s komplikáciami
Výstavbu trate v úseku Jungmannova - Janíkov dvor realizovala skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka od konca novembra 2021. Projekt je financovaný z eurofondov, avšak stavba od začiatku čelila rôznym problémom, ktoré viedli k dočasnému utlmeniu prác a posúvaniu termínu dokončenia. Práce na niektorých stavebných objektoch budú pokračovať aj po spustení električky.
Otázna budúcnosť lávok pre chodcov a cyklistov
Zatiaľ nie je jasné, kedy budú vybudované štyri plánované lávky pre chodcov a cyklistov ponad Chorvátske rameno, ktoré majú slúžiť na lepšie prepojenie s novými zastávkami MHD. Dôvodom majú byť chýbajúce financie.