Petržalka sa konečne dočkala: Nová električková trať štartuje už 27. júla!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Dlho očakávaný deň je tu! Nová električková trať v Petržalke otvorí svoje brány pre cestujúcich už 27. júla. Hoci niektoré práce budú ešte pokračovať, Petržalčania sa môžu tešiť na modernejšie, rýchlejšie a pohodlnejšie cestovanie. O novej trati aj budúcich plánoch rozprávala v Štúdiu 24 námestníčka pre mestskú infraštruktúru primátora hlavného mesta pre dopravu, Tatiana Kratochvílová.
Kadiaľ povedie nová trať?
Ako v štúdiu JOJ 24 pripomenula námestníčka primátora hlavného mesta pre dopravu, Tatiana Kratochvílová, nová trať je pokračovaním tej, ktorá vedie po Starom moste. "Na začiatku Petržalky, na Bosákovej ulici, a stredom Petržalky, tým koridorom, ktorý tam bol dlhé roky vynechaný, bude pokračovať až na koniec Petržalky, do Janíkovho dvora, čo je vlastne v oblasti Slnečníc alebo Južného mesta."
Kapacita a frekvencia: Čo očakávať?
Električka je dizajnovaná na prepravu 30-tisíc ľudí denne. V pracovných dňoch počas špičky bude premávať s intervalom 2,5 až 3 minúty. Kratochvílová zdôraznila, že prestupy z autobusov na električku budú pohodlne navrhnuté. "Všetky tieto prepočty sú súčasťou pripravovaného projektu a takisto tieto prepočty sú podmienkou k tomu, aby nám Európska komisia schválila financovanie takéhoto projektu."
Projekt myslí aj na peších a cyklistov. V rámci neho sa buduje alebo rekonštruuje 6,5 kilometra chodníkov, ktoré sú bezbariérové, široké, pohodlné a osvetlené. Súčasťou je aj takmer 6 kilometrov dlhá cyklotrasa, ktorá sa napája na tú pri Starom moste. "Táto je už využívaná, je otvorená, bolo tam vydané predčasné užívanie a podľa počtu cestujúcich alebo cyklistov vidíme, že naozaj je obľúbená, pohodlná a veríme, že tých cyklistov tam bude takisto ešte viac," dodáva Kratochvílová.
Aké sú benefity električkovej dopravy?
Kratochvílová poukazuje na klimatizované električky a preferenciu na križovatkách: "V rámci celej tej trasy máme na križovatkách postupne zavádzať preferenciu električiek, takže vlastne to spojenie konca Petržalky do centra mesta bude oveľa rýchlejšie ako akýmkoľvek iným spôsobom cestovania."
Prečo sa výstavba oneskorila?
Pôvodne mal byť projekt hotový už v roku 2023, neskôr v roku 2024. Dôvodom oneskorenia bola pandémia, vojna na Ukrajine a s ňou spojený rast cien stavebných materiálov. "My sme v rámci projektu museli si nechať vytvoriť metodiku, na základe ktorej sa mohli tieto stavebné práce indexovať. To sme museli dať schváliť a vlastne to spôsobilo, že tie reálne práce na stavbe začali neskôr, ako sa predpokladalo," vysvetľuje Kratochvílová.
Oneskorenie výstavby so sebou prinieslo aj nárast nákladov. Pôvodne sa hovorilo o sume 70 miliónov eur, dnes sa projekt blíži k 90 miliónom. Podľa Kratochvílovej prebiehajú rokovania s riadiacim orgánom o zohľadnení nárastu cien. Z celkovej sumy hradí 85 % Európska únia.
Plány do budúcnosti: Električky až na letisko?
Bratislava plánuje aj ďalšie projekty modernizácie a predlžovania električkových tratí. Medzi ne patrí predĺženie trate z Dúbravky na Bory, električková trať Pribinova - Košická, modernizácia Ružinovskej radiály či dopravno-urbanistická štúdia predĺženia električkovej trate do Podunajských Biskupíc a Vrakune. V dlhodobých plánoch sa hovorí aj o predĺžení Ružinovskej radiály až na letisko.
"Je rozhodnuté, že nosným systémom je električka," zdôrazňuje Kratochvílová. "Za prvé dva roky spustenia modernej električkovej trate v Karlovej Vsi nám cestovalo touto električkou 21 miliónov cestujúcich."
Ovplyvnia nové električky cestovné?
Zásadné zvýšenie cestovného sa nechystá. Mesto Bratislava naďalej dotuje cestovné lístky približne troma štvrtinami ich reálnej ceny.
Na tému prišli aj rozsiahle práce, ktoré podľa mnohých obyvateľov zbytočne stagnujú. Kratochvílová sa vyjadrila, že magistrát sa snaží smerovať opravy inžinierskych sietí do letných mesiacov. Rovnako má páky na zhotoviteľov a môže ich pokutovať za nedodržiavanie termínov.