Zatiahnuté
19°
Bratislava
Galina
3.5.2024
Lokomotíva v strede lesa. Spadla tam z oblakov?
Zdielať na

Lokomotíva v strede lesa. Spadla tam z oblakov?

Slovensko má svoju malú-veľkú záhadu... Na jednom kopci v Malých Karpatoch stojí lokomotíva, ktorá kedysi dokázala prejsť z východu na západ Slovenska za 4 a pol hodiny. Zatiaľ sme ale nevyriešili to, ako sa tam ocitla. Nikde v okolí totiž nie sú žiadne koľajnice.

Náš kolega nás viedol po lesných cestičkách niekoľko kilometrov, potom do ozaj strmého kopca a... skoro sme onemeli. Na hrebeni kopca sa objavila stará hrdzavá lokomotíva. Teda nie celá, ale len polovica z nej. Nechápali sme ale, ako ju objavil.

Záhada, ktorá nejde do hlavy

Hovorí nadšenec technických pamiatok Radovan Šauša: "Od železničných nadšencov na internete som sa dočítal, že niečo také je. A viac mi nebolo treba..." O tomto zjave vraj nevedia ani miestni, ani lesní robotníci. Radovan Šauša: "Absolútne mi nelezie do hlavy, ako sem kto tie mašiny dostal."

V okolí desiatky kilometrov totiž žiadnej železnice niet. Vytiahnuť takýto kolos na kopec traktorom, či nákladiakom je technicky sotva možné. Aj pamiatkári krútia iba hlavou. Marian Paulini z Klubu ochrany technických pamiatok: "Vôbec netušíme, ako sa to tam dostalo." Jedna z hypotéz hovorí o tom, že tu kedysi cez Malé Karpaty viedla úzkokoľajná železnička. Marian Paulini: "Že práve tak to tam hore vytrepali, ale je to iba hypotéza."

Lokomotíva Arpád

Ale dozvedeli sme sa aspoň voľačo o samotnej lokomotíve, vlastne vlaku - Tatranskom exprese, na ktorom ako mladý chlapec robil mechanika pán Vojtech Halan. Bývalý rušňovodič o tom vraví: "My sme na ňom chodili z Bratislavy do Košíc." Vo vláčiku, ktorý bol zakúpený ešte za Slovenského štátu, sa cestujúci prevážali zhruba 20 rokov. Marian Paulini: "Slovenské železnice kúpili štyri takéto motorové vozne."

Z Bratislavy do Košíc za 4 aj pol hodiny

Kúpili ich z Maďarska a ide o typ s názvom Arpád.  Mal to byť v tej dobe najrýchlejší motorový naftový rušeň na Slovensku. Z Bratislavy do Popradu sa dostal údajne len za 4 a pol hodiny. "Mal pekné čalúnenie a  dobrý bufet," usmieva sa Vojtech Halan.

Torzo druhej polovičky záhadného rušňa je od tej prvej vzdialené asi 2,5 kilometra. Taktiež nevedno, ako sa sem dostalo. Slovenské železnice o vrak nemajú záujem a tak sa stal iba atrakciou pre náhodných okoloidúcich.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

TV JOJ

Súvisiace články

Najčítanejšie správy