Na Spiši razia unikátny železničný tunel. TV JOJ nahliadla priamo dnu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
VYDRNÍK / Na Slovensku sa momentálne stavia jediný železničný tunel – budujú ho na Spiši a TV JOJ sa bola pozrieť priamo dovnútra. Navyše tam robotníci dostali výbavu, bez ktorej by sa pri práci necítili bezpečne.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) spustili razenie tunela Španí Háj, ktorý tvorí zásadnú súčasť modernizácie trate medzi Popradom a Košicami. Tento tunel sa nachádza pri obci Vydrník v okrese Poprad. Slávnostné otvorenie sprevádzalo požehnanie sochy svätej Barbory – patrónky tunelárov a baníkov –, na ktorom sa zúčastnil aj minister dopravy Jozef Ráž (nominant strany Smer-SD).
Minister vyzdvihol význam stavby
Podľa neho symbolicky spája západ a východ Slovenska. Verí, že výstavba bude prebiehať podľa harmonogramu a prvé vlaky tadiaľto prejdú do konca roka 2027. Tunel s dĺžkou 711 metrov označil za technicky náročný projekt, ktorý umožní zvýšiť traťovú rýchlosť až na 160 km/h. Zároveň prispeje k plynulejšej a bezpečnejšej železničnej doprave. Dodal, že ide o jediný železničný tunel, ktorý sa momentálne na Slovensku stavia, a zaželal zhotoviteľovi bezproblémový priebeh prác bez časových sklzov. Výstavba je pod stálym geotechnickým a geologickým dohľadom.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik informoval, že výstavba tunela bude trvať 18 mesiacov a vyžiada si približne 33 miliónov eur. Tunel Španí Háj bude jednorúrový, dvojkoľajový a bude sa raziť tzv. novou rakúskou tunelovacou metódou. Z celkových 711 metrov bude 692 metrov vytvorených razením a zvyšných 39 metrov vznikne otvoreným výkopom.
Práce budú prebiehať od východného portálu
Podľa zástupcu zhotoviteľa Vladimíra Kotríka sa pri razení odstráni 41-tisíc kubíkov horniny pomocou vrtno-trhacích a strojno-mechanických techník. Na výstavbu sa použije 13-tisíc kubíkov betónu na primárne ostenie a ďalších 19-tisíc kubíkov na sekundárne.
Súčasťou prípravných prác bola aj geologická úloha, ktorá mala podrobne zmapovať zloženie hornín a hydrologické podmienky, čím sa znížia riziká pri razení. Archeologický prieskum zároveň odhalil nálezy z mladšej bronzovej doby a obdobia sťahovania národov. Práce si vyžiadali použitie modernej techniky, ako napríklad 3D georeferencovaného skenovania či monitorovanie rádioaktivity.
Tunel je súčasťou väčšieho projektu modernizácie úseku Poprad – Tatry – Vydrník s dĺžkou 14 kilometrov. Celkovú realizáciu zabezpečuje Združenie pod Dubinou a cena projektu je stanovená na 368,9 milióna eur bez DPH. Financovanie je kryté z fondov EÚ (Program Slovensko) a zo štátneho rozpočtu.
Pozrite si aj archívnu reportáž: