Zatiahnuté
11°
Bratislava
František
4.10.2025
Česká volebná lekcia: Prečo nestačí byť úspešný, ale treba to aj predať?
Zdielať na

Česká volebná lekcia: Prečo nestačí byť úspešný, ale treba to aj predať?

Česká volebná lekcia: Prečo nestačí byť úspešný, ale treba to aj predať?

BRATISLAVA / Česká politická scéna je pre Slovákov dlhodobo mimoriadne atraktívna. Nie je to len jazyková blízkosť, ale aj spoločné dejiny a pocit, že Českej republike rozumieme. Prečo nás ale české voľby fascinujú viac ako tie americké? A ako sa líši politický marketing u našich susedov? Na túto tému sa odborníčka na politický marketing, Simona Bubánová, vyjadrila v štúdiu JOJ 24.

Víťazi a porazení volieb: Kde urobila vláda Petra Fialu chybu?

"Ak to takto skončí, kto je víťazom, je asi jasné," hovorí Bubánová. Kde ale urobili chybu vládne strany? Podľa odborníčky sa im nepodarilo dostatočne predať výsledky, ktoré Česko zaznamenáva v hospodárskych, ľudsko-právnych a iných porovnaniach s európskymi krajinami. Napriek úspechom v rebríčkoch, v českých voľbách dominovala kritika a pocit, že sa ľuďom žije ťažko.

Kontext je kľúčový

Problém je, že politici často prehliadajú potrebu širšieho kontextu pri prezentovaní úspechov. „Politici si neuvedomujú, že ak povedia, že pridali sme každému penzistovi 1000 korún českých na rok, tak si neuvedomujú, že ľudia potrebujú mať nejaké porovnanie,“ vysvetľuje Bubánová. Ak chýba porovnanie s ostatnými krajinami alebo širší pohľad na ekonomickú situáciu, vnímanie úspechu môže byť skreslené.

Skratky a porovnania so Slovenskom: Funguje to?

V politike sa často využívajú skratky a jednoduché porovnania. Podľa Bubánovej sa stranám okolo SPOLU podarilo tému Slovenska využiť ako "mentálnu skratku v hlave pre ľudí, že si vedia predstaviť, že toto nechcem". Problémom je, že túto tému začali uplatňovať neskoro, čím sa im nepodarilo predať výsledky, ktoré česká vláda dosiahla.

Prečo nás české voľby tak fascinujú?

"Určite aj rečová bariéra je veľmi dôležitá a tá tu teda neexistuje," vysvetľuje Bubánová. Dodáva, že ide o emocionálny zážitok. „Hlavne je to náš brat. My sme žili s touto krajinou v jednej domácnosti. Stále si o tom niečo myslíme, nejaké pocity z toho máme, nejaké zážitky z toho máme.“ Rozumieme politickým debatám a krátkym klipom bez potreby prekladu.

Česká predvolebná scéna: Bizarné pesničky a marketingové trendy

Český politický marketing je odlišný od slovenského. Mnohé strany siahli po bizarných pesničkách, ktoré sa stali takmer povinnosťou. Hoci niektoré boli vtipné, iné pôsobili trápne. Podľa Bubánovej však ide o boj o priestor v hlave voliča. "Prakticky je to jedno, ako sa tam dostanete. Len tam chcete byť." Dôležité je byť v short liste strán, o ktorých volič uvažuje. 

Kto udáva trendy v politickej kampani?

Českí marketéri často pracujú pre slovenské strany a naopak. Budeme svedkami podobných marketingových ťahov aj v slovenských voľbách? "Ja si myslím, že budeme," predpovedá Bubánová. Dodáva, že český marketing bol vždy priamočiarejší, zatiaľ čo slovenský viac imidžový a emocionálny. Na Slovensku boli vtipné reklamy, v Čechách reklamy, ktoré priamo útočia na cenu.

Najčítanejšie správy