Polojasno
12°
Bratislava
Terézia
15.10.2024
Slovensko čaká nový mýtny systém. Ministerstvo dopravy spúšťa verejné obstarávanie na jeho kľúčový komponent
Zdielať na

Slovensko čaká nový mýtny systém. Ministerstvo dopravy spúšťa verejné obstarávanie na jeho kľúčový komponent

SLOVENSKO / Na Slovensku by sme mali mať od roku 2023 nový mýtny systém. Ministerstvo dopravy totiž od štvrtka spúšťa verejné obstarávanie na jeho kľúčový komponent, ktorého výsledkom by malo byť výrazné skresanie nákladov a väčší objem peňazí smerujúci do údržby ciest. Vlastníkom diela a jeho prevádzkovateľom bude štát.

Aktuálnemu mýtnemu systému končí zmluva na konci roka 2022. Od januára budúceho roka ho však čakajú zmeny. Jednou z nich je predĺženie vybraných úsekov. “Ak niektorý úsek predĺžim, autodopravca doňho vstúpi a odíde z neho skôr, tak na konci dňa to pre neho znamená nižšie náklady," povedal minister dopravy Andrej Doležal. 

​Po znížení cestnej dane tak prevádzkovatelia nákladnej a autobusovej dopravy vyrokovali ďalší ústupok. Súčasný mýtny systém im však naďalej leží v žalúdku.

Samotní autodopravcovia najviac kritizujú fakt, že za mýto platia vysoké sumy, z ktorých na opravu ciest putuje len mizivé percento."Chceme platiť za tento mýtny systém, ale spravodlivo, aby sa peniaze vrátili späť do infraštruktúry," poznamenal šéf Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala. 

Vypovedať aktuálnu zmluvu, po ktorej volá, však nie je efektívne. Štát by totiž nevyberal peniaze, no náklady by až do zriadenia nového systému musel platiť. Či sa ho podarí zrealizovať načas je nateraz otázne."Na konci dňa zasa povieme, že budeme predlžovať zmluvu so súčasným dodávateľom o ďalšie dva roky," uviedol Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. 


“Mám za to, že na jar môžeme spoznať víťaza a za rok a pol sa to dá pripraviť a naimplementovať," ubezpečil Doležal. Spustenie tendra je dobrá správa, netreba však zabúdať i na jeho obsah."Je dôležité, aby bol nielen vypísaný, ale aj vypísaný nediskriminačne," upozornil Ondrej Matej. 

Do zavedenia nového mýta chce rezort dopravy pred príjmami od kamioniostov a autobusárov uprednostňovať úspory. Dobrou správou pre autodopravcov je fakt, že ministerstvo dopravy neplánuje spoplatniť cesty II. a III. triedy a intravilány obcí. “Vzhľadom na situáciu nie ľahkú, ale naopak ťažkú, si neviem predstaviť, že by sme autodopravcom ešte zvyšovali náklady," vysvetlil Doležal. 

Nevyhnutnosť riešiť najmä tranzit mimo spoplatnené úseky si však uvedomujú aj samotní dopravcovia.“Akonáhle sa nám tranzitujúce kamióny vyhýbajú cez dvojky cesty, tak ako občanovi mi to samému vadí," podotkol zastupujúci prezidentka združenia Česmad Pavol Piešťanský. 

Slovenská ekonomika bola v treťom štvrťroku výkonnejšia, ako sa očakávalo. Síce prepadla, ale nie dramaticky. Bližšie už povie Richard Juriš: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy