Polojasno
12°
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Áut na slovenských cestách za 15 rokov výrazne pribudlo
Zdielať na
Ekonomika

Áut na slovenských cestách za 15 rokov výrazne pribudlo

Počet vozidiel na Slovensku od rozpadu federácie výrazne stúpol, k čomu prispel rast životnej úrovne aj rozšírenie ponuky modelov.

Počet vozidiel na Slovensku od rozpadu federácie výrazne stúpol, k čomu prispel rast životnej úrovne aj rozšírenie ponuky modelov. Predajcovia sa však zhodujú, že v krajine sa stále predáva málo nových áut a kritizujú dovoz starších vozidiel zo zahraničia.

Ročný predaj nových vozidiel od roku 1993 stúpol takmer triapolnásobne na vlaňajších rekordných 78.557 automobilov. "Stále je to málo, malo by sa predávať okolo 100.000 vozidiel," povedal ČTK Vladimír Srňan zo spoločnosti Summit Motors.

Celkový počet osobných vozidiel sa od rozpadu federácie podľa údajov Štatistického úradu zvýšil zhruba o tretinu na 1,33 milióna automobilov. Na jedno vozidlo tak v minulom roku pripadali štyria ľudia, zatiaľ čo v roku 1993 to bolo zhruba päť ľudí.

V roku 2004 však štatistiky zaznamenali väčší prepad vozového parku. To podľa Združenia automobilového priemyslu spôsobilo vyradenie tých vozidiel z evidencie, ktorých majitelia nepožiadali o nové evidenčné číslo pre svoje auta.

Rastie tiež predaj ojazdených vozidiel. "Je nepríjemné, že sa vozidlá zo Západu presúvajú do tohto regiónu," doplnil viceprezident združenia Ľudovít Ujhelyi. Krajiny Vyšehradskej štvorky sa tak môžu onedlho stať vrakoviskom Európy a budú mať v budúcnosti problémy splniť prísnejšie ekologické limity Európskej únie, dodal.

Nákupy motorových vozidiel v uplynulých rokoch ovplyvnili niektoré administratívne rozhodnutia; napríklad v roku 2001 sa definitívne zrušila dovozná prirážka, ktorá dovtedy vozidlá predražovala o tri až desať percent. Ceny vozidiel pred vstupom krajiny do Európskej únie ovplyvňovalo aj clo, ktoré však pre dovozy z únie od roku 2004 zaniklo. Pre ostatné štáty sa v súčasnosti uplatňuje jednotná sadzba cla desať percent.

V roku 1996 boli zase zvýhodnené automobily s objemom motora do 1,5 litra. Vtedajšia vláda totiž chcela podporiť výmenu starších vozidiel za nové a rozhodla o zrušení cla a dovoznej prirážky na vozidla s malým objemom motora.
V súčasnosti majú podnikatelia možnosť rýchlejšie si uplatniť náklady za nakúpené auto, ak ho kúpia ako úžitkové vozidlo a nie ako bežný dopravný prostriedok. Rozdiely medzi týmito kategóriami sú minimálne.

Pozíciu najpredávanejších vozidiel si od rozpadu federácie drží česká Škoda, jej podiel na trhu však dlhodobo klesá. Zatiaľ čo v roku 1993 bol podiel mladoboleslavského výrobcu takmer 70 percent, tento rok by mohol dosiahnuť 22 percent.

Na nákup nového vozidla pritom Slováci musia pracovať menej ako v roku 1993. Pri vlaňajšej priemernej mesačnej mzde 18.761 korún by napríklad na Škodu Fabia s najmenším motorom museli zarábať zhruba 18 mesiacov. V roku 1993 by si pri zhruba triapolnásobne nižšom príjme na vozidlo zarobili za 34 mesiacov.
     
Vývoj počtu osobných vozidiel, predaj nových vozidiel a podiel českej Škody na predaji od roku 1993:
     
Rok    Počet osobných vozidiel    Predaj nových vozidiel    Podiel značky Škoda na predaji nových vozidiel    
1993    994.993    22.801    69,1    
1994    994.046    15.419    60,5    
1995    1,015.794    27.209    44,6    
1996    1,058.425    79.345    29,0    
1997    1,135.914    68.581    41,9    
1998    1,196.109    76.171    42,3    
1999    1,236.369    62.056    50,7    
2000    1,274.244    60.434    53,1    
2001    1,292.843    76.276    49,2    
2002    1,326.891    70.933    41,1    
2003    1,356.185    67.366    37,7    
2004    1,197.030    67.781    31,3    
2005    1,303.704    71.285    27,7    
2006    1,333.749    78.557    27,2    


Zdielať na

Najčítanejšie správy