Železničná spoločnosť Slovensko a Slovak Lines chcú obnoviť medzinárodné linky čo najskôr
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) a autobusová spoločnosť Slovak Lines, a. s., chcú čo najskôr opätovne začať prevádzkovať medzinárodnú osobnú dopravu, ak to bude možné, za určených podmienok. Národný vlakový osobný dopravca potvrdil, že je technicky a technologicky pripravený opätovne obnoviť medzinárodnú železničnú dopravu prakticky ihneď po rozhodnutí vlády SR a Ústredného krízového štábu SR. "Podmienkou na spustenie medzištátnej dopravy je ukončenie pravidelných hraničných kontrol na hraniciach SR s krajinami v rámci schengenského priestoru," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. So všetkými partnerskými dopravcami vo všetkých susedných štátoch sú podľa neho v kontakte pravidelne niekoľkokrát v týždni.
Česká republika a Rakúsko už vydali povolenie na prevádzkovanie medzinárodnej verejnej osobnej dopravy. Slovensko o tom zatiaľ nerozhodlo, čaká sa už len na príslušný pokyn štátnych orgánov. "Predpokladáme, že práve s ČR a Rakúskom bude medzištátna doprava obnovená ako prvá spomedzi susedných krajín," poznamenal Kováč. Podmienky na Slovensku pre vstup cestujúcich a sprevádzajúceho vlakového personálu zo zahraničia sú podľa ZSSK pre zmysluplnosť cezhraničných vlakov kľúčové. "Inou otázkou je tranzit osobných vlakov a cestujúcich cez naše územie. Pri oboch témach sa však prísne riadime a vždy sme sa riadili pokynmi príslušných orgánov a nášho akcionára, Ministerstva dopravy a výstavby SR," dodal Kováč.
Spoločnosť Slovak Lines agentúru SITA informovala, že je v kontakte s kompetentnými štátnymi inštitúciami a je pripravená na rýchle obnovenie medzinárodnej autobusovej dopravy za stanovených podmienok. "V prímestskej doprave sme vybavili autobusy bezpečnostnými bariérami a zvýšili sme frekvenciu ich čistenia a dezinfikovania invenčnými čistiacimi prostriedkami s dlhotrvajúcimi účinkami, pretože bezpečnosť našich vodičov a cestujúcich je prvoradá," povedal generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant. Všetky tieto opatrenia podľa neho vedia v krátkom čase aplikovať aj v medzinárodnej autobusovej doprave. "Zatiaľ sa však nedá hovoriť o konkrétnych termínoch a podmienkach spustenia jej prevádzky, pretože v prvom rade závisí od rozhovorov a dohôd na medzištátnej úrovni a v druhom rade na vývoji situácie po spustení prvých fáz uvoľňovania," upozornil Labant.
Poslanec Európskeho parlamentu Ivan Štefanec si myslí, že je potrebné európsku dopravu oživovať postupne a koordinovane, prvoradá je ochrana zdravia a práv pasažierov. "Európske prepravné spoločnosti rátajú v dôsledku pandémie s rekordnými stratami. Postupné uvoľňovanie podmienok prepravy a oživovanie pohybu osôb medzi členskými štátmi je potrebné robiť postupne a koordinovane," povedal Štefanec, vedúci slovenskej delegácie pri Európskej ľudovej strane a člen Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa v Európskom parlamente. "Ako dobrý model sa ukazuje otváranie hraníc medzi blízkymi krajinami, napríklad, Pobaltie, V4, Benelux, a neskôr rozširovanie na ďalšie krajiny," uviedol europoslanec.
Straty prepravných spoločností bude podľa Štefanca možné sčasti prekryť garantovanými úvermi, no ľudovci odmietajú prenášať ich na úkor cestujúcich a nútiť ich do prekladania leteniek a lístkov, namiesto vrátenia plnej ceny. "Práva a bezpečnosť zákazníkov musia byť prvoradé, preto je potrebné prijať celoeurópske pravidlá prepravy, napriklad, čo sa týka maximálneho počtu cestujúcich v prostriedku, spôsobu dezinfekcie a podobne. V opačnom prípade budú na hraniciach opäť vznikať zdržania a problémy," dodal Štefanec.