Železnice SR vlani investovali do infraštruktúry zo zdrojov EÚ a vlastných peňazí 155 miliónov eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vlani investovali do rozvoja infraštruktúry spolu približne 155 miliónov eur zo zdrojov Európskej únie a z vlastných prostriedkov. Z toho z rozpočtu EÚ, najmä cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra, na to použili vyše 56 miliónov eur a z vlastných zdrojov takmer 99 miliónov eur. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč, najvyššiu sumu, a to skoro 95 miliónov eur vynaložili na modernizáciu železničnej trate Púchov - Považská Teplá na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Na modernizáciu výhybiek v železničnej stanici Rimavská Sobota išlo takmer deväť miliónov eur.
Práve modernizácia trate Púchov - Považská Teplá bola vlani najdôležitejšou investíciou ŽSR a najmä jej financovanie z prostriedkov EÚ. V rámci projektu prerazili na trati nový tunel Diel. K významný aktivitám podniku v roku 2019 tiež patrilo vyhlásenie verejného obstarávania na pokračovanie modernizácie trate Bratislava - Žilina, a to konkrétne jej posledného úseku v Žiline, ako aj na elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou.
"Nepodarilo sa najmä uzatvorenie zmlúv na modernizáciu dvoch úsekov financovaných z prostriedkov CEF (Nástroj na prepájanie Európy), a to z procesných dôvodov verejného obstarávania na strane uchádzačov. Ide o modernizáciu trate Devínska Nová Ves - Kúty - štátna hranica SR/ČR a modernizáciu trate Poprad - Lučivná," uviedol Lukáč. Dlhšie trvajúce tendre zdržiavajú opakované námietky uchádzačov proti vyhodnoteniu ponúk.
ŽSR plánujú v roku 2020 investovať do modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry z finančných prostriedkov EÚ takmer 71 miliónov eur. "V súčasnosti prebieha tvorba investičného plánu ŽSR pre roky 2020 - 2022. V závislosti od celkových limitov a po schválení investičného plánu budeme môcť potvrdiť plánované náklady na rekonštrukciu a modernizáciu," priblížil Lukáč v súvislosti s využitím vlastných zdrojov spoločnosti na investície.
Jednou z priorít v tomto roku je pokračovanie modernizácie trate Púchov - Považská Teplá. V rámci projektu plánujú sprevádzkovať druhú traťovú koľaj v úseku Púchov - Milochov v novom smerovaní koľaje a preraziť tunel Milochov. Železničiari zároveň očakávajú v aktuálnom roku ukončenie verejných obstarávaní na modernizáciu posledného úseku trate medzi Bratislavou a Žilinou, a to celého uzla Žilina, ako aj na elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou. Predpokladajú tiež napokon uzatvoriť dlho trvajúce tendre a uzatvoriť zmluvy s vybranými zhotoviteľmi na modernizáciu tratí Devínska Nová Ves - Kúty - štátna hranica SR a ČR a Poprad - Lučivná.
V pláne je aj realizácia projektu elektrifikácie trate Devínska Nová Ves - Marchegg. Pokračovať budú rekonštrukcie výhybiek v železničnej stanici Rimavská Sobota, dvoch koľají na traťovom úseku medzi Kraľovanmi a Ľubochňou, či trakčného vedenia na úseku Púchov - Lúky pod Makytou - štátna hranica SR a ČR a tiež výhybiek v stanici v Podbrezovej.