Zatiahnuté
Bratislava
Jela
19.4.2024
Železnice SR vlani investovali do infraštruktúry zo zdrojov EÚ a vlastných peňazí 155 miliónov eur
Zdielať na
Noviny.sk

Železnice SR vlani investovali do infraštruktúry zo zdrojov EÚ a vlastných peňazí 155 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vlani investovali do rozvoja infraštruktúry spolu približne 155 miliónov eur zo zdrojov Európskej únie a z vlastných prostriedkov. Z toho z rozpočtu EÚ, najmä cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra, na to použili vyše 56 miliónov eur a z vlastných zdrojov takmer 99 miliónov eur. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč, najvyššiu sumu, a to skoro 95 miliónov eur vynaložili na modernizáciu železničnej trate Púchov - Považská Teplá na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Na modernizáciu výhybiek v železničnej stanici Rimavská Sobota išlo takmer deväť miliónov eur.


Práve modernizácia trate Púchov - Považská Teplá bola vlani najdôležitejšou investíciou ŽSR a najmä jej financovanie z prostriedkov EÚ. V rámci projektu prerazili na trati nový tunel Diel. K významný aktivitám podniku v roku 2019 tiež patrilo vyhlásenie verejného obstarávania na pokračovanie modernizácie trate Bratislava - Žilina, a to konkrétne jej posledného úseku v Žiline, ako aj na elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou.

"Nepodarilo sa najmä uzatvorenie zmlúv na modernizáciu dvoch úsekov financovaných z prostriedkov CEF (Nástroj na prepájanie Európy), a to z procesných dôvodov verejného obstarávania na strane uchádzačov. Ide o modernizáciu trate Devínska Nová Ves - Kúty - štátna hranica SR/ČR a modernizáciu trate Poprad - Lučivná," uviedol Lukáč. Dlhšie trvajúce tendre zdržiavajú opakované námietky uchádzačov proti vyhodnoteniu ponúk.

ŽSR plánujú v roku 2020 investovať do modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry z finančných prostriedkov EÚ takmer 71 miliónov eur. "V súčasnosti prebieha tvorba investičného plánu ŽSR pre roky 2020 - 2022. V závislosti od celkových limitov a po schválení investičného plánu budeme môcť potvrdiť plánované náklady na rekonštrukciu a modernizáciu," priblížil Lukáč v súvislosti s využitím vlastných zdrojov spoločnosti na investície.

Jednou z priorít v tomto roku je pokračovanie modernizácie trate Púchov - Považská Teplá. V rámci projektu plánujú sprevádzkovať druhú traťovú koľaj v úseku Púchov - Milochov v novom smerovaní koľaje a preraziť tunel Milochov. Železničiari zároveň očakávajú v aktuálnom roku ukončenie verejných obstarávaní na modernizáciu posledného úseku trate medzi Bratislavou a Žilinou, a to celého uzla Žilina, ako aj na elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou. Predpokladajú tiež napokon uzatvoriť dlho trvajúce tendre a uzatvoriť zmluvy s vybranými zhotoviteľmi na modernizáciu tratí Devínska Nová Ves - Kúty - štátna hranica SR a ČR a Poprad - Lučivná.

V pláne je aj realizácia projektu elektrifikácie trate Devínska Nová Ves - Marchegg. Pokračovať budú rekonštrukcie výhybiek v železničnej stanici Rimavská Sobota, dvoch koľají na traťovom úseku medzi Kraľovanmi a Ľubochňou, či trakčného vedenia na úseku Púchov - Lúky pod Makytou - štátna hranica SR a ČR a tiež výhybiek v stanici v Podbrezovej.

Najčítanejšie