Príjmy z mýta v auguste dosiahli takmer 17,5 milióna eur, medziročne klesli o 2,3 percenta
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Elektronický výber mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS) v auguste tohto roka dosiahol 17,44 milióna eur. Medziročne je to menej o 2,3 percenta, respektíve o 410 tisíc eur. Príjmy z mýta za osem mesiacov tohto roka predstavovali 146,67 milióna eur a oproti rovnakému obdobiu vlani vzrástli o 3,3 percenta, alebo o 4,73 milióna eur. Ako v pondelok informovala mýtna spoločnosť SkyToll, a. s., v tlačovej správe, nárok na zľavu z ceny mýta od začiatku roka do konca augusta získalo 26 263 vozidiel nad 3,5 tony, z toho 19 996 zo Slovenska.
Na vymedzených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v auguste vybrali na mýte 11,72 milióna eur a za osem mesiacov 99,64 milióna eur (medziročne viac o 3,4 percenta). Uhradené mýto na cestách prvej triedy v ôsmom mesiaci dosiahlo 5,72 milióna eur a od začiatku roka do konca augusta 47 miliónov eur (viac o 3,1 percenta). "Prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia zaplatili 44,8 percenta z mýta vybraného v auguste. Dňom s najvyšším výberom mýta za sledovaný mesiac bol 27. august, kedy sa vybralo 857 445 eur," uviedol manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyToll-u Anton Bódis. "Vymedzené úseky ciest v auguste využívalo v priemere za deň 36 693 vozidiel s mýtnou povinnosťou. Oproti júlu sa ich počet znížil o 7,2 percenta," priblížil.
V elektronickom mýtnom systéme bolo k 31. augustu tohto roka zaregistrovaných 275 318 palubných jednotiek. Oproti predchádzajúcemu mesiacu ich počet vzrástol o 695 kusov, vozidlá zo zahraničia využívali 73,4 percenta palubných jednotiek. "Mobilné jednotky vynucovania na vymedzených úsekoch ciest riešili v auguste 467 prípadov porušenia zákona o výbere mýta. Od vodičov vybrali mýto vo výške 6 680 eur," poznamenal Bódis. Počet prípadov porušenia zákona o výbere mýta za osem mesiacov roka dosiahol 4 209, medziročne klesol o 5,4 percenta (o 240 prípadov). Dodatočne vybraté mýto od januára do augusta bolo v objeme 48 806 eur, v porovnaní s vlaňajškom je to menej o 3 percentá (o 1 490 eur).
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký upozornil, že spoplatnenie ciest sa nedotiahlo do takého stavu, ktorý by bol vyhovujúci a umožňoval by vybraté peniaze investovať do tých ciest, kde sa mýto vybralo. "NDS dostáva peniaze aj z mýta, ktoré sa vyberie na cestách I. triedy, a to napriek tomu, že ich nevlastní a neudržiava," uviedol nedávno Cenký pre agentúru SITA. Slovenská správa ciest (SSC) tieto cesty udržiava a opravuje, no peniaze z mýta za ne nedostáva. "Výsledkom je, že jej chýbajú financie nielen na údržbu a opravy, ale aj na rozširovanie pôvodnej cestnej siete," upozornil.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) zatiaľ neuvažuje o zmenách v nastavení systému elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony. Výnosy z mýta na hlavných cestách majú byť naďalej príjmom NDS, ako v prípade diaľnic a rýchlostných ciest. "Výber mýta z ciest a úhrady za diaľničné známky sú podľa zákona príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti. NDS je súčasne aj správcom výberu mýta a výberu úhrad za diaľničné známky. To znamená, že NDS okrem príjmu finančných prostriedkov z výberu úhrad za spomínané systémy musí znášať aj náklady na predmetné systémy, a to investičné, ako aj prevádzkové," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.
Oddelené prevádzkovanie spoplatnenia ciest prvej triedy by podľa ministerstva bolo nerentabilné. "Navyše, ak by sa presunula časť peňazí zo zdrojov NDS pre SSC, štát by musel dofinancovať NDS, aby neviazla výstavba diaľnic. Presun peňazí z jednej organizácie do druhej teda nie je riešením. Je treba zamyslieť sa nad celkovým zvýšením financovania a údržby cestnej infraštruktúry, čo minister dopravy aj robí," poznamenalo ministerstvo. Ako príklad spomenulo projekt obnovy ciest prvej triedy za dvesto miliónov eur.
SkyToll prevádzkuje systém elektronického výberu mýta pre motorové vozidlá alebo jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony s využitím satelitnej technológie GPS-GSM od začiatku roka 2010. Na základe zmluvy s NDS ako správcom výberu mýta z roku 2009 má SkyToll prevádzkovať systém trinásť rokov do roku 2022.