Analýzy 24: Budúcnosť automobilového priemyslu na Slovensku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovenský automobilový priemysel čelí najväčšiemu otrasu od čias pandémie. Zvyšujúce sa clá, tlak na elektromobilitu a technologické zmeny môžu spôsobiť stratu desiatok tisíc pracovných miest. O tom, aké opatrenia sú potrebné a či má Slovensko pripravený plán, diskutovali v relácii Analýzy 24 dopravný analytik Ondrej Matej a ekonóm SAV Viliam Páleník.
Zmeškané reakcie na varovania a geopolitiku
Moderátorka Lenka Ježová otvorila reláciu témou nedávneho stretnutia premiéra s automobilkami. Ondrej Matej kritizoval oneskorené reakcie zo strany Slovenska: "Ja dlhodobo upozorňujem na Slovensko, že my riešime veci na poslednú chvíľu, pričom už dlhšie vieme, že Európska únia a Slovenská republika nevynímajúc čelíme geopolitickým problémom... a my to ako keby v tom prvom okamžiku neberieme vážne a potom riešime veci na poslednú chvíľu."
Opatrenia ako kurzarbeit a šrotovné prirovnal k riešeniam, ktoré sa "chytali za chvost" aj v minulosti.
Závislosť od automobiliek a riziká obchodných konfliktov
Viliam Páleník pripomenul, že vysoká miera závislosti Slovenska od automobilového priemyslu môže byť v tejto situácii nevýhodou: "Treba ale pripomenúť, že Slovensko už dlhé roky je najväčším výrobcom automobilov na obyvateľa a neustále tento podiel automobilového priemyslu podporuje a zvyšuje."
Transformácia ako výzva pre zamestnanosť
Debata sa následne zamerala na technologickú transformáciu v súvislosti s elektromobilitou. Ondrej Matej upozornil na zásadnú zmenu v zamestnaneckej štruktúre: "My nebudeme potrebovať toľko ľudí, koľko sme potrebovali doteraz. Pretože elektromotor má omnoho menej komponentov ako spaľovací motor."
Páleník doplnil, že: "keď sa mení technológia, musí sa zmeniť aj infraštruktúra, musí sa zmeniť aj vzdelávanie, príprava ľudí."
Úloha štátu: mať víziu a konať
Obaja diskutujúci sa zhodli, že transformáciu nemožno nechať na samopohyb trhu. Páleník vyzval na aktívny prístup: "Štát má mať víziu, má ju zverejniť, má viesť spoločenský dialóg."
Matej k tomu dodal: "Ak štát nebude robiť túto politiku, tak ten človek, ktorý dnes robí v tej fabrike a zajtra tam už robotu mať nebude, lebo nie je potrebná jeho profesia, tak ten človek nebude mať kde robiť."
Hrozba alebo šanca?
Transformácia sa môže zmeniť na šancu, ale len ak sa k nej Slovensko postaví zodpovedne. Ako povedal Matej: "To nie je len hrozba. To je aj príležitosť. Ale len pre tých, ktorí sú pripravení." A Páleník dodal: "Transformácia je šancou. Ale len ak sa pripravíme, inak to bude hrozba."