Jasno
20°
Bratislava
Jozefína
6.8.2025
Rokovanie o novele o financovaní škôl prerušili pre rozpor rezortu školstva s rezortom financií
Zdielať na
Noviny.sk

Rokovanie o novele o financovaní škôl prerušili pre rozpor rezortu školstva s rezortom financií

Ministerstvo školstva plánuje upraviť pravidlá poskytovania peňazí zákonným zástupcom žiakov na dopravu žiakov základných a špeciálnych základnýnovich škôl do školy a späť do miesta trvalého pobytu. Príspevok na dopravu má byť možný v prípade, ak v mieste trvalého pobytu nemajú žiaci zriadenú školu alebo jej časť s príslušným vyučovacím jazykom. Vyplýva to z návrhu novely zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, ktorú predložilo na rokovanie vlády ministerstvo školstva. Rezort tak reaguje na súčasný stav, pri ktorom platí, že ak je v obci základná škola s vyučovacím jazykom slovenským a žiak má záujem navštevovať základnú školu s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny, peniaze na dopravu žiaka do školy rodič nedostane. Vláda však dnes rokovanie o návrhu novely zákona prerušila pre rozpor medzi rezortom školstva a rezortom financií.


Ako pre média vyhlásil po rokovaní vlády štátny tajomník ministerstva školstva Peter Krajňák, s ministerstvom financií ešte budú rokovať. Rezort školstva totiž potrebuje na dve opatrenia z návrhu novely tento rok 430-tisíc eur a na budúci rok, ako aj ďalšie roky približne dva milióny eur. Krajňák uviedol, že si rezorty musia ujasniť veci a verí, že návrh pôjde na vládu už budúci týždeň. Opatrenia sa týkajú hradenia dopravných nákladov žiakov a príspevku pre materské školy pri deťoch z rodín, v ktorých je zákonný zástupca poberateľom pomoci v hmotnej núdzi. Doteraz boli totiž títo zákonní zástupcovia detí oslobodení od povinnosti prispievať na čiastočnú úhradu nákladov. Cieľom návrhu je odstrániť problémy z praxe pri prijímaní týchto detí do materskej školy, keďže sa za deti neuhrádza príspevok, čím sa pre tieto deti zlepší prístup k predškolskému vzdelávaniu.

Rezort v novele tiež navrhuje zohľadňovať pri poskytovaní mzdového normatívu na pedagogických zamestnancov škôl aj roky ich praxe. Tieto údaje bude zbierať prostredníctvom rezortného informačného systému, pričom roky praxe môžu ovplyvniť výdavky na pedagogických zamestnancov od 0 do 24 percent. V súčasnosti pritom rezort pri výdavkoch na zamestnancov škôl zohľadňuje len zaradenie zamestnancov do platových tried, pracovných tried a skutočnosť, či poberá zamestnanec kreditový príplatok 0, 6 alebo 12 percent.


Ministerstvo ďalej navrhuje riešiť problematiku poskytovania príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode. Novela by umožnila oproti súčasnému stavu poskytovať tento príspevok na žiakov stredných škôl s osemročnou dĺžkou štúdia dvakrát. Ak žiak podľa súčasných pravidiel riadne ukončí základnú školu a následne pokračuje napríklad na štvorročnom gymnáziu, tak dostane príspevok jedenkrát v základnej škole a jedenkrát v gymnáziu. Žiaci osemročných gymnázií sú však v súčasnosti o túto možnosť ukrátení, keďže odchádzajú do osemročného gymnázia po ukončení piateho ročníka základnej školy. Obdobne to platí aj pre žiakov konzervatórií s osemročnou dĺžkou štúdia.

Ministerstvo ďalej navrhuje znížiť počet žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, pri ktorom bude povinne v škole pôsobiť asistent učiteľa. Po novom by to malo byť 50 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Výšku príspevku na jedného žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia pritom zvýšia v tomto roku o 100 percent, keďže podľa novej prísnejšej definície žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia sa zníži počet týchto žiakov najmenej o polovicu.


Rezort tiež navrhuje rozdeľovať podielové dane pre obce na činnosť školského klubu detí podľa počtu prijatých detí do školského klubu detí. V súčasnosti totiž prideľujú tieto peniaze podľa počtu všetkých žiakov základnej školy. Kritériom na pridelenie peňazí obciam budú žiaci nultého až piateho ročníka základnej školy, keďže najmä títo žiaci navštevujú školský klub detí. Neznamená to však, že by ho nemohli navštevovať aj žiaci vyšších ročníkov základnej školy. Obce sa budú môcť naďalej slobodne rozhodnúť, podľa akých pravidiel budú financovať náklady na činnosť školského klubu detí, a to určením pravidiel vo všeobecne záväznom nariadení obce. Novela tiež navrhuje, aby školské kluby detí mohli zriaďovať len pri základných školách, a aby neexistovali samostatné školské kluby detí.

Novela tiež zavedie pre obce možnosť, aby pri financovaní materských škôl a školských klubov detí mohli osobitne podľa vlastného uváženia rozhodnúť o pridelení peňazí na asistenta učiteľa či vychovávateľa. Ak sa tak obec rozhodne, uvedie to do všeobecne záväzného nariadenia obce. Cieľom tejto úpravy je vytvoriť podmienky na zvýšenie starostlivosti o deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Rezort tiež navrhuje, aby v škole, ktorá vzdeláva viac ako 20 individuálne začlenených žiakov, pôsobil školský špeciálny pedagóg. Cieľom úpravy je zvýšiť starostlivosť o vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.


Novela ďalej upravuje aj sumu z podielových daní, ktorú obec poskytuje súkromným a cirkevným materským školám, základným umeleckým školám, jazykovým školám a školským zariadeniam. Právna úprava je zapracovaním zásadnej pripomienky Združenia miest a obcí Slovenska, podľa ktorého je v súčasnosti obec povinná poskytovať súkromným a cirkevným zariadeniam 88 percent zo sumy určenej na mzdy a prevádzku zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Vznikajú tak situácie, že napríklad základnú umeleckú školu alebo centrum voľného času má obec umiestnené v samostatnej nezateplenej budove, takže obci nestačia na prevádzku peniaze z podielových daní a prispieva z vlastných príjmov. Tým sa potom zvyšuje aj objem peňazí, z ktorých sa vypočítava 88 percent peňazí pre súkromné a cirkevné zariadenia. Navrhovaná zmena má zabezpečiť, aby obce boli viazané prideľovať cirkevným a súkromným školám a školským zariadeniam najmenej 88 percent z objemu peňazí, ktoré boli na dieťa alebo žiaka školy alebo školského zariadenia obci poukázané podľa zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve.

Zákon má po schválení nadobudnúť účinnosť od 1. septembra 2017. Niektoré jeho časti, ako napríklad zníženie počtu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, pri ktorom bude povinne v škole pôsobiť asistent učiteľa, však nadobudnú účinnosť 1. januára 2018. Spresnenie poskytovania peňazí, ktoré súvisia s nákladmi na pedagogických zamestnancov škôl, má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2019.


Vláda Slovenskej republiky dnes zároveň prerušila rokovanie o návrhu na skrátené legislatívne konanie o návrhu novely zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení.

Zdielať na

Najčítanejšie