Vedci predĺžili život myšiam. Myslia si, že to môže fungovať aj na ľudí

Archívne video
Myši majú z mužov stres, čo môže ovplyvniť experimenty. Pozrite si archívnu reportáž. embed kód
RAMAT GAN / Izraelským vedcom sa podarilo predĺžiť život myší o 23 percent a dúfajú, že použitá metóda by mohla fungovať aj u ľudí. Myši vystavené experimentu si udržali mladistvé znaky a boli menej náchylné na vznik rakoviny. Na výskume, ktorého výsledok bol zverejnený v poslednom čísle časopisu Nature Communications, sa podieľala izraelská Bar-Ilanova univerzita a americký Národný ústav zdravia (NIH).

Pokus spočíval v posilnení proteínu sirtuínu označeného ako SIRT6, ktorého v organizme s vekom ubúda. Do výskumu bolo zaradených 250 myší. "Je to významná zmena v dĺžke života. Keď si predstavíte odpovedajúci nárast u človeka vyjde vám, že by mohol žiť až do 120 rokov. Zmeny, ktoré sme vyvolali u myší, by sa mohli preniesť na človeka, a pokiaľ sa to podarí, bolo by to strhujúce," povedal profesor Chaim Cohen z Bar-Ilanskej Univerzity. Jeho laboratórium teraz pracuje na preparátoch, ktoré by mohli bezpečne posilniť proteín SIRT6 u ľudí.

U samcov sú výsledky ešte lepšie

Hladina tohto proteínu s vekom klesá a stimulácia jeho tvorby by bola prospešná, napísal server The Times of Israel. Cohen bol podľa neho v roku 2012 prvý vedec, ktorý sa začal venovať zvýšeniu hladiny tejto látky u zvierat a predlžovaniu dĺžky ich života. Vtedajší výskum predĺžil život myších samcov o 15 percent, ale nemal taký istý účinok na samičky.

Najnovší experiment, v ktorom Cohen spolupracoval so zahraničnými vedcami vrátane Rafaela de Caba z NIH, predĺžil život obom pohlaviam. U samcov je to ale stále efektívnejšie. V porovnaní s kontrolnou skupinou sa dĺžka ich dožitia predĺžila o 30 percent, u samíc o 15 percent.

Posudzovalo sa taktiež to, do akej miery boli myši schopné zachovať si znaky, ktoré sú bežné u mladších jedincov. S vekom sa u myší oslabuje aj schopnosť energetickej obnovy, a to už po krátkom pôste. Myši, ktoré dostali SIRT6, ale dokázali poľahky využiť svoje energetické zdroje z tukových zásob.

Myši mali dokonca nižšiu hladinu cholesterolu a trpeli v menšej miere rakovinou

Ďalšou výhodou bolo to, že "upravené" myši behali rýchlejšie než tie z kontrolnej skupiny. "Tento objav dokazuje, že SIRT6 ovplyvňuje zdravé starnutie, a že podporením jeho aktivity môžeme tento proces spomaliť," povedal Cohen. Zároveň ale priznal, že zatiaľ neexistuje spôsob, akým by mohli použiť mechanizmus u ľudí.

U myší je možné zvýšiť hladinu SIRT6 genetickou modifikáciou. V prípade ľudí je ale potrebné vyrobiť lieky. Cohenovo laboratórium na nich v súčasnosti pracuje a vedci dúfajú, že sa výsledok dostaví už o dva-tri roky.

Zdroj: noviny.sk/ČTK