Jasno
Bratislava
Marek
25.4.2024
Letecké spoločnosti zápasia s obéznymi cestujúcimi, riešenie nie je jednoduché
Zdielať na

Letecké spoločnosti zápasia s obéznymi cestujúcimi, riešenie nie je jednoduché

Archívna reportáž

BRATISLAVA / Nezmestia sa na jedno sedadlo, tak zaberajú aj časť tých ostatných. Obézni cestujúci v lietadle sú častou témou diskusií. Niektoré aerolínie už zaviedli príplatky za nadváhu, iné sa spoliehajú na rozumnú dohodu medzi cestujúcimi.

Zažili ste situáciu, keď sa váš spolucestujúci v lietadle nezmestil do svojho sedadla? Minulý rok v máji zažaloval spoločnosť American Airlines cestujúci, ktorý sa musel 14 hodín tlačiť medzi dvoma obéznymi spolucestujúcimi. Šesťdesiatsedemročný Austrálčan sa na súde sťažoval na to, že mu aerolínie odmietli vymeniť sedadlo a on tak musel celý let stráviť extrémne nepohodlne. To mu údajne spôsobilo bolesť chrbta, zhoršilo jeho skoliózu a zablokoval krk. Zdôrazňoval, že jeho sťažnosť nie je namierená proti obéznym cestujúcim, ktorí si zaplatili rovnakú letenku ako on, ale proti leteckej spoločnosti, ktorá mala vzniknutú situáciu riešiť. 

Súdnym sporom chcel údajne docieliť, aby sa lietadlá prispôsobili aj ľuďom s nadváhou. Je to pritom ďalšia z mnohých žalôb, ktoré riešia sťažnosti cestujúcich na nedostatočné riešenie situácie, keď cestujú obézni ľudia v lietadle. 

Cestovanie obéznych ľudí je častou témou internetových diskusií. "Nakoniec sa bude platiť za každé prepravované kilo živej aj neživej váhy. To bude spravodlivé," píše jeden diskutujúci na stránke iDnes.cz. Ďalší pridáva svoju skúsenosť: "Nedávno som mal tu česť letieť 12 hodín z Hong Kongu do Londýna a vedľa mňa sedelo dievča, ktoré vážilo asi 150 kilogramov. Utrpenie. Navyše, hlasno chrápalo. Ešteže som sedel vzadu a do uličky, lebo inak by som zošalel."

Naopak, obézni ľudia zas argumentujú tým, že letecké spoločnosti ich diskriminujú. Argumentujú tiež tým, že tehotné ženy a nadpriemerne vysokých ľudí nikto nerieši. Tvrdia, že sú obeťami a upozorňujú na to, že leteckú dopravu má právo používať každý. 

Problémom je veľkosť sedadiel

Hlavný problém je ten, že veľkosť sedadiel v lietadle sa už mnoho rokov nezmenila a ich šírka je naďalej medzi 42 a 46 centimetrov. Väčšina leteckých spoločností používa štandardné hmotnostné odhady Európskej agentúry pre leteckú bezpečnosť. Tie stanovujú priemernú hmotnosť muža na 84,6 kilogramov, ženy na 66,5 kilogramov a dieťaťa do 12 rokov na 30,7 kilogramov. Lenže podľa údajov WHO sa výskyt obezity od roku 1980 viac ako zdvojnásobil. Čoraz častejšie preto dochádza k rozporu medzi štandardami leteckých spoločností a právami ich cestujúcich.

Letecké spoločnosti odporúčajú, aby si obézni cestujúci kúpili dve sedadlá a argumentujú pohodlím a bezpečnostnými štandardami. Niektoré z nich ponúkajú, že poplatok za druhé sedadlo cestujúcim vrátia ak nebude let úplne vypredaný. Napríklad letecká spoločnosť Alaska Airlines odporúča zakúpiť si druhé sedadlo tým cestujúcim, ktorí nie sú schopní pohodlne si sadnúť do sedadla so sklopenými lakťovými operadlami. V prípade, že to nie je možné, pretože je let vypredaný, aerolínie si vyhradzujú právo obézneho cestujúceho odmietnuť v záujme jeho vlastnej bezpečnosti. 

Letecká spoločnosť United Airlines začala účtovať obéznym klientom poplatok za druhé sedadlo už v roku 2009. Tiež im odporúča, aby si zakúpili letenku do prvej triedy, kde sú širšie sedadlá. Takmer rovnaké pokyny majú pre cestujúcich s nadváhou aj Delta Air Lines a iné. 

Ďalšie spoločnosti, napríklad Hawaiian Airlines, upozorňuje obéznych cestujúcich, že si nemôžu vybrať sedadlo sami a o ich mieste rozhodne zamestnanec spoločnosti. Air Canada zase ponúka ľuďom, ktorí predložia potvrdenie o obezite od lekára, jedno sedadlo naviac zadarmo. 

Letenka podľa váhy

Prvou leteckou spoločnosťou, ktorá začala vypočítavať cenu letenky podľa hmotnosti pasažiera a jeho batožiny, bola v roku 2013 Samoa Air. Práve obyvatelia tohto ostrovného štátu totiž patria k najviac obéznym ľuďom na svete a aerolínie sa rozhodli v cene leteniek zohľadniť fakt, že na spotrebu paliva lietadla sa výrazne odráža hmotnosť jednotlivých cestujúcich. Pasažier preto musí svoju hmotnosť uviesť už pri objednávaní letenky. Podľa jeho hmotnosti a diaľke letu sa potom vypočítava cena letenky. Na protest obéznych zákazníkov vedenie Samoa Air odpovedá, že ide o najspravodlivejší systém.

Pozrite si návod, ako sa dá na letenkách ušetriť:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy