Čo sa deje po strate GPS? Zažila to aj Ursula von der Leyenová, Rutte varuje pred hybridnou vojnou
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Strata GPS signálu skomplikovala predsedníčke Európskej komisie pristátie v Bulharsku a vyvolala diplomatickú búrku. Západ obviňuje z rušenia rušenia signálu Rusko a varuje pred možnou leteckou katastrofou.
Strata signálu je totiž najmä od začiatku ruskej agresie na Ukrajine čoraz častejší fenomén a nevyhýba sa ani Slovensku. Zisťovali sme preto, čo sa v takom prípade v lietadle deje.
Lietadlo stratilo GPS signál
Lietadlo Ursuly von der Leyenová stratilo GPS signál v nedeľu (31.8.) pri pristávaní v Bulharsku počas jej turné po východnej hranici NATO.
Piloti najskôr hodinu krúžili nad letiskom, až sa im napokon podarilo bezpečne pristáť iba s pomocou papierových máp.
"Pozdravy" z Ruska
Bulharsko obvinilo z narušenia GPS signálu Rusko. Kremeľ to poprel. Generálny tajomník NATO vyhlásil, že podobné "pozdravy" z ruskej strany berie vážne.
"Nemám rád to slovo, ale presne takto vyzerá hybridná vojna. Rušenie signálu civilným lietadlám s potenciálnymi katastrofickými dôsledkami, " vyjadril sa generálny tajomník NATO Mark Rutte.
Nejedná sa o ojedinelý prípad
"Veľa kriku pre nič. Možno kvôli tomu, že tam bola VIP osoba, " hovorí skúsený pilot a predseda Slovenskej asociácie dopravných a obchodných pilotov Marián Majtán.
"Neviem si to vysvetliť, prečo nejakých papierových mapách, tie sa už nepoužívajú. Tie už ani nie sú na palubách lietadiel. A čo sa týka toho, že prečo boli vyčkávali hodinu. To tiež mi nie je známe, lebo tá situácia sa dá zvládnuť úplne bravúrne, " pokračuje Majtán.
Cestujúci si nič nevšimnú
Výpadok signálu GPS v lietadle naozaj nie je ojedinelým fenoménom a piloti sa s ním stretávajú pomerne často. My ako cestujúci si ale našťastie väčšinou nič ani nevšimneme.
"GPS signál je taký, poviem luxusnejší systém a sú tam potom ďalšie systémy, ktoré sú staršie, ale spoľahlivé systémy. Takže nie je dôvod na nejakú paniku alebo na niečo. Tak si prepneme na nejaký iný systém pristátia alebo navigácie a ideme podľa toho, " opisuje Majtán.
Narušenia na hraniciach s Ruskom
Najviac narušení hlásia piloti na hraniciach Ruskej federácie. Napríklad na východe Slovenska sa s problémami stretne dve až desať percent preletov.
Najhoršia situácia je v Pobaltí, kde už museli pre výpadky lietadla otočiť. Tamojšie autority varujú, že môže byť len otázkou času, kým dôjde k tragédii.
"Môžem vás uistiť, že pracujeme deň a noc, aby sme podobným incidentom zabránili, " dodáva Rutte.