Jasno
27°
Bratislava
Štefánia
7.8.2025
F-16 nad zlato. Ukrajina má nový systém ochrany cenných lietadiel
Zdielať na

F-16 nad zlato. Ukrajina má nový systém ochrany cenných lietadiel

Archívne video Archívna reportáž

F-16 nad zlato. Ukrajina má nový systém ochrany cenných lietadiel

KYJEV / Ukrajinské letectvo dostáva čoraz viac stíhacích lietadiel zo západu. Tie sa ale stávajú terčom útokov zo strany Ruska. Kyjev ale našiel spôsob, ako drahocenné lietadlá chrániť. Kľúčom je, aby neostávali na jednom mieste a dokázali sa efektívne skrývať a presúvať.

Je to už niekoľko mesiacov, čo Ukrajina disponuje stíhačkami F-16 americkej výroby a pravidelne ich nasadzuje v akciách na východe Ukrajiny. Prvé stroje americkej výroby dostal Kyjev ešte minulý rok, na jar 2025 nasledovali ďalšie. Velenie ukrajinského letectva z bezpečnostných dôvodov tají, koľkými stíhačkami a s akým vybavením disponuje.

Aj napriek tomu, že ukrajinskí piloti boli na stíhačky západnej proveniencie dobre pripravení, nevyhli sa stratám. Aj preto musela ukrajinská armáda nájsť spôsob, ako svoje cenné zbrane a ich personál ochrániť.

Drahocenná zbraň

Ukrajina stíhačky F-16 nevyužíva na útočné operácie, ale na obranu. Stali sa totiž neoddeliteľnou súčasťou tamojšej protivzdušnej obrany a podieľajú sa na zostreľovanie dronov a rakiet, ktoré neustále smerujú na ukrajinské územie.

Zatiaľ čo vo vzduchu majú ukrajinské F-16 väčšiu šancu brániť sa, horšie je to s nimi na letiskách, kde sú medzi misiami bázované. Ruským jednotkám po tom, ako zistia ich prítomnosť na zemi trvá len pár minút, kým ich zamerajú balistickou raketou a pokúsia sa o ich zničenie, konštatuje Peter Layton, bývalý dôstojník Austrálskych vzdušných síl a analytik britského think-tanku Rusi. „Kľúč na to, aby F-16-tky na základniach prežili je, aby boli neviditeľné,“ dodal.

Kľúčom je mobilita a utajenie

Stíhačky F-16 nie sú tak robustne stavané, aby mohli pristávať na akejkoľvek leteckej základni, ktorých má Ukrajina dostatok ešte z čias Sovietskeho zväzu. Vyžaduje si navyše množstvo personálu na svoju obsluhu. Aj preto môžu stíhačky pôvodom z Dánska a Holandska pristávať len na vybraných leteckých základniach.

Ukrajinská armáda v spolupráci s nadáciou Come Back Alive prišla s riešením. Je ním mobilný systém pozostávajúci z viacerých vozidiel, ktoré sú schopné s nižším počtom personálu stíhačky F-16 obsluhovať.

Systém pozostáva z dvoch modulov na údržbu a jedného na predletový brífing a prípravu. Prvý modul slúži na prípravu zbraňových systémov lietadla, dvoch áut s muníciou a auto na prepravu posádky a technického tímu. Druhý modul slúži na prípravu pilotov pred odletom a na riadenie misie počas letu.

„Západné stroje neboli pripravené na spôsob, akým chceme používať my. Naše stíhačky F-16 operujú v čase plnohodnotnej vojny. Neustále sme terčom útokov a lovu zo strany Rusov,“ povedal pre portál Kyiv Independent Taras Chmut, šéf nadácie Come Back Alive.

Nevyhli sa stratám

Nová technológia mobility pozemných stredísk stíhačiek F-16 umožní nielen efektívne presúvať a skrývať súčasné stíhačky, ale zjednoduší aj prijímanie tých ďalších, ktoré majú byť Kyjevu pravidelne dodávané. „Na rôznych miestach rozmiestnené stíhačky môžu na operácie vzlietať samostatne z rôznych civilných či vojenských letísk a vo vzduchu sa spojiť a operovať spoločne,“ vysvetľuje Layton.

Hoci stíhačky F-16 dodané Ukrajine nepatria medzi najnovšie a najmodernejšie, ich schopnosti prevyšujú stíhačky z dôb Sovietskeho zväzu, ktorými Ukrajina disponuje. Dodaniu západného typu stíhačiek predchádzali mesiace výcviku pilotov aj pozemného personálu, keďže spôsob ich ovládania a údržby je úplne iný a vyžaduje si intenzívne školenie.

Ukrajina doposiaľ prišla o tri stíhačky F-16. O tú prvú krátko po ich dodaní. K strate prvej došlo 26. augusta 2024 počas ruského dronového a raketového útoku. Zahynul pritom aj jej pilot. K ďalším dvom došlo v máji a júni tohto roka. V jednom prípade sa pilot zachránil katapultážou, v druhom prípade prišiel o život. 22. júla prišla Ukrajina aj o francúzsku stíhačku Mirage 2000. Dôvodom nehody mala byť technická porucha, pilot sa zachránil na padáku.

Americká stíhačka F-16

Americká stíhačka F-16

TASR/AP

Ukrajina nestráca len lietadlá či helikoptéry dodané zo západu. Od začiatku vojny celkovo stratila približne 320 lietadiel a helikoptér. Rusko ich za rovnaké obdobie stratilo viac ako 250. Údaje o stratách ale nie je možné nezávisle overiť.

Dodávky zo všetkých strán

Od začiatku plnoformátovej vojny Ruska proti Ukrajine vo februári 2022 dostala Ukrajina hneď niekoľko dodávok zbraní a ďalšieho vojenského vybavenia. Najcennejšími boli prostriedky protivzdušnej obrany a samozrejme stíhacie lietadlá. S ich posielaním na Ukrajinu viacero západných krajín otáľalo. Tabu prelomilo až Slovensko počas vlády premiéra Eduarda Hegera, ktoré poslalo 13 lietadiel MiG-29, ktoré už neboli spôsobilé pre vojenské potreby. Štrnásť Migov poskytlo Ukrajine aj Poľsko. Bulharsko a Severné Macedónsko dodalo Kyjevu dohromady 18 lietadiel Suchoj Su-25. Výhodou oboch typov lietadiel je, že je s nimi ukrajinské letectvo dostatočne oboznámené, keďže rovnaké typy desaťročia využíva.

To najlepšie, k čomu sa Kyjev dostal, je dodávka amerických lietadiel F-16. Holandsko, Belgicko, Dánsko a Nórsko ich prisľúbilo takmer stovku. Časť z nich už na Ukrajine lieta. Tajnosti sú okolo dodávok francúzskych stíhačiek Mirage 2000, Paríž nechce prezradiť, koľko ich na Ukrajinu dodal. Pomôcť ťažko skúšanej Ukrajine chce aj Argentína, ktorá poskytla päť starnúcich lietadiel francúzskej výroby Dassault-Breguet Super Étendard.

Samostatnou kapitolou sú aj bojové či nebojové helikoptéry. Česká republika ukrajinskému letectvu dodala dokopy 17 bojových helikoptér Mi-24 sovietskej výroby. Dvanásť helikoptér rovnakého typu dodalo aj Poľsko.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy