Oficiálna príčina implózie ponorky Titan: Za smrť ľudí môže toxické správanie majiteľa
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Oficiálna príčina implózie ponorky Titan
WASHINGTON / Vyšetrovanie odhalilo alarmujúce nedostatky v konštrukcii, testovaní a prevádzke plavidla OceanGate Expeditions. Zvýšená pozornosť sa upriamuje aj na toxické pracovné prostredie, ktoré údajne prispelo k ignorovaniu bezpečnostných štandardov.
Nevhodný dizajn, nedostatočné testovanie, toxické prostredie
Vyšetrovací panel Pobrežnej stráže Spojených štátov vo svojej zverejnenej správe označil za hlavnú príčinu zničenia ponorky Titan, ktorá v júni 2023 tragicky implodovala počas cesty k vraku Titanicu, sériu zlyhaní zo strany spoločnosti OceanGate Expeditions. Správa poukazuje na pochybenia v koncepcii, konštrukcii, testovaní a prevádzke plavidla, ale aj na alarmujúce nedostatky v kultúre bezpečnosti spoločnosti.
Implózia v hlbinách Atlantiku
Ponorka Titan, na palube ktorej bolo päť ľudí, bola rozdrvená obrovským tlakom vody pri potápaní sa k vraku Titanicu, ležiacemu v hĺbke približne 3800 metrov na dne Atlantického oceánu. Trosky ponorky boli nájdené približne 490 metrov od vraku legendárnej lode.
Alarmujúce zistenia vyšetrovacieho panelu
"Vyšetrovací panel určil, že primárnymi faktormi, ktoré prispeli k stroskotaniu, bol nevhodný dizajn, certifikácia, údržba a proces kontroly (ponorky) Titan zo strany OceanGate," uvádza sa vo vyhlásení Pobrežnej stráže. Podľa zistení panelu zničenie ponorky pravdepodobne vyvolal kolaps materiálu, ktorý viedol k implózii plavidla. "Tejto námornej nehode a strate piatich životov bolo možné predísť," zdôraznil šéf vyšetrovacieho panelu Jason Neubauer.
Fatálne zlyhania v každej fáze
Správa detailne rozoberá pochybenia spoločnosti v návrhu konštrukcie, výrobe a prevádzke ponorky. OceanGate podľa vyšetrovateľov napríklad neurčila životnosť zariadenia a pokračovala v prevádzke Titanu aj po rade incidentov, ktoré narušili integritu trupu a ďalších kritických súčiastok ponorky, bez toho, aby ich adekvátne vyhodnotila a vykonala inšpekciu trupu.
ponorka Titan
TASR
Ignorácia tlaku a nedostatočné testovanie
Vyšetrovací panel poukázal na to, že návrh konštrukcie ponorky dostatočne nezohľadnil reakciu použitých materiálov na vysoký tlak. Spoločnosť ani nevykonala všetky potrebné testy, čím vystavila plavidlo a posádku extrémnemu riziku.
Toxické vzťahy a podceňovanie rizika
Ďalším kritickým bodom správy je kritika nedostatočnej kultúry bezpečnosti a toxických vzťahov na pracovisku, ktoré mohli narušiť dodržiavanie bezpečnostných pravidiel. Firma podceňovala riziká podmorskej turistiky a existoval veľký rozdiel medzi písanými pravidlami a faktickým správaním zamestnancov. Finančné tlaky viedli k zníženiu štandardov údržby a odchodu kvalifikovaných zamestnancov.
Falošný pocit bezpečnosti a nedostatok regulácie
Správa kritizuje aj vedenie firmy a jej šéfa Stocktona Rushe, ktorý pri nehode zahynul. Rush mal podľa správy vyvolať "falošný pocit bezpečnosti" uvádzaním zavádzajúcich tvrdení a poloprávd ohľadom testovania a konštrukcie ponorky. Vedenie firmy ju označovalo za nezničiteľnú, čo sa ukázalo ako fatálny omyl. Správa uzatvára, že konanie firmy uľahčila aj nedostatočná a neefektívna regulácia v tomto odvetví a vyzýva na zlepšenie dohľadu nad ním.
Ponorku Titan správa opisuje ako "nezdokumentované, neregistrované, necertifikované" komerčné plavidlo, ktoré bolo vyrobené v roku 2021. Spoločnosť OceanGate tvrdila, že ponorka môže dosiahnuť hĺbku až 4000 metrov s piatimi ľuďmi na palube. Pred incidentom uskutočnila niekoľko podmorských expedícií k vraku Titanicu.