Zatiahnuté
22°
Bratislava
Hana, Anna
26.7.2025
Meta na svojich platformách v EÚ od októbra zakáže politické reklamy
Zdielať na

Meta na svojich platformách v EÚ od októbra zakáže politické reklamy

Meta na svojich platformách v EÚ od októbra zakáže politické reklamy

BRUSEL / Technologický gigant Meta sa rozhodol pre radikálny krok. Od októbra zakáže politické reklamy na všetkých svojich platformách v Európe. Dôvodom sú nové pravidlá Európskej únie zamerané na transparentnosť a boj proti dezinformáciám.

Čo to znamená pre používateľov Facebooku, Instagramu a WhatsAppu?

Používatelia sociálnych sietí patriacich pod Metu sa tak už nebudú stretávať s platenými reklamami týkajúcimi sa politiky, volieb alebo aktuálnych spoločenských tém. Toto rozhodnutie prichádza po podobnom kroku spoločnosti Alphabet (materská firma Googlu) minulý rok.

Prečo sa Meta rozhodla pre takýto krok?

Prísne pravidlá EÚ o transparentnosti politickej reklamy (TTPA)

Hlavným dôvodom sú nové nariadenia Európskej únie, konkrétne nariadenie o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA). Cieľom tejto legislatívy je boj proti dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu do volieb v členských štátoch EÚ.

TTPA vyžaduje od veľkých technologických firiem, aby zreteľne označovali politickú reklamu, uvádzali informácie o objednávateľovi, rozsahu reklamy a cieľových voľbách.

Hroziace pokuty a právna neistota

Meta tvrdí, že nové nariadenia vytvárajú pre zadávateľov reklám a platformy v EÚ príliš zložité a neisté prostredie. Porušenie TTPA totiž firmám hrozí pokutou až do výšky šiestich percent z ich ročného obratu.

Meta: Nové pravidlá poškodia Európanov

Spoločnosť Meta vyjadrila obavy, že nové pravidlá budú mať negatívny dopad na samotných Európanov. Podľa nich personalizované reklamy zohrávajú kľúčovú úlohu pri informovaní voličov o dôležitých spoločenských otázkach.

„Nariadenia, akými je aj TTPA, výrazne podkopávajú našu schopnosť ponúkať takéto služby, čo má vplyv nielen na dosah reklamy inzerentov, ale aj na schopnosť voličov získať prístup ku komplexným informáciám,“ uviedla spoločnosť Meta.

Zákaz politických reklám sa týka len Európy. Nariadenie TTPA vstúpilo do platnosti v apríli 2024, ale väčšina jeho ustanovení sa začne naplno uplatňovať až 10. októbra tohto roka.

Najčítanejšie správy