Pred pádom lietadla Air India bol vypnutý prívod paliva. Čo sa dialo v kokpite podľa vyšetrovania?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Prípad pádu lietadla v Indii, kde zomrelo 260 ľudí
DILLÍ / Pri lietadle spoločnosti Air India, pri ktorého nehode na západe Indie minulý mesiac zahynulo 260 ľudí, sa krátko po vzlete takmer súčasne prepli prepínače prívodu paliva do motorov z polohy prevádzky do polohy vypnuté, takže motory prišli o palivo. Vyplýva to z predbežnej správy o havárii lietadla, ktorú zverejnil indický úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd.
Lietadlo spoločnosti Air India sa zrútilo krátko po štarte
V kokpite mal pred pádom panovať zmätok
Predbežná správa ukazuje, že v kokpite panoval tesne pred pádom zmätok po tom, ako sa takmer súčasne prepli prepínače prívodu paliva do motorov. Lietadlo tak okamžite začalo strácať ťah a klesať. Správa vyvoláva nové otázky v súvislosti s polohou dôležitých prepínačov, no zároveň naznačuje, že za nehodu zrejme nenesú vinu ani výrobca lietadla Boeing, ani dodávateľ motorov GE, napísala agentúra Reuters.
Po štarte sa aktivoval záložný zdroj energie
Zábery z kamerového systému ukazujú, že takmer okamžite po vzlete lietadla sa aktivoval záložný zdroj energie, čo naznačuje stratu výkonu motorov. Na zázname z kokpitu je tiež počuť jeden pilot, ako sa pýta druhého, prečo prerušil prívod paliva. Druhý odpovedá, že to neurobil. Správa neuvádza, ako sa spínače mohli pri lete prepnúť, podľa odborníkov ich piloti nemohli prepnúť omylom.
Podľa správy sa prepínače prívodu paliva prepli z polohy prevádzka (run) do polohy vypnuté (cutoff) krátko po vzlete s odstupom jednej sekundy. To je zhruba čas, ktorý zaberie prepnúť jeden a potom druhý, uviedol americký letecký expert John Nance. Ten dodal, že pilot by za normálnych okolností nikdy prepínače pri lete nevypol, zvlášť nie v momente, keď lietadlo začína stúpať. Na mieste nehody boli oba palivové prepínače nájdené späť v polohe prevádzky a objavili sa náznaky, že sa oba motory pred pádom v nízkej výške pokúsili znovu naštartovať.
Pri nehode zomrelo 260 ľudí
Prepnutie do polohy vypnuté motory takmer okamžite vypne. Tento postup sa najčastejšie používa, keď lietadlo po pristátí zastaví pri termináli, aby sa motory vypli, alebo v núdzovom prípade, napríklad pri požiari motora. Správa však nehovorí o žiadnej mimoriadnej udalosti, ktorá by si vyžiadala zastavenie motorov.
Lietadlo Boeingu 787-8 Dreamliner sa krátko po štarte 12. júna zrútilo na západe Indie do obývanej oblasti. Pád neprežilo 241 ľudí na palube a 19 osôb na zemi. "V tejto fáze vyšetrovania nie sú prevádzkovateľom a výrobcom motorov Boeing 787-8 a/alebo GE GEnx-1B odporúčané žiadne opatrenia," uviedol indický Úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd patriaci pod ministerstvo civilného letectva.
Podľa skorších informácií denníka The Wall Street Journal mohlo prepnutie spôsobiť stratu ťahu potrebného pre udržanie lietadla vo vzduchu. Prepínače by mali byť za normálnych okolností zapnuté. Nie je jasné, prečo tomu tak pri lietadle Air India nebolo.
Pád Boeingu 787-8 Dreamliner, ktorý dovtedy nehavaroval, prežil iba jeden cestujúci. Kapitán spoja AI 171 mal nalietaných vyše 10.000 hodín s väčšími typmi lietadiel, druhý pilot nalietal vyše 3400 hodín.