Zatiahnuté
15°
Bratislava
Žigmund
2.5.2024
Slovensko nezaspí pri prechode na elektromobilitu, tvrdí Fico
Zdielať na

Slovensko nezaspí pri prechode na elektromobilitu, tvrdí Fico

BRATISLAVA / Vláda avizuje pomoc pri našom prechode na elektromobilitu. Je to nevyhnutné, ak si chceme zachovať pozície na trhu. Aké kľúčové sú automobilky pre náš priemysel? To ukazujú základné čísla. Zamestnávajú 260-tisíc ľudí, tvoria desatinu nášho HDP a zabezpečujú viac ako 40 percent slovenského exportu. Dnes vyrábame viac ako milión áut ročne. Ak chceme, aby sa tak stalo, musíme sa rozhýbať.

​Odkaz zo zasadnutia vlády na východe je jasný. "Slovensko nezaspí pri prechode na elektromobilitu," ozrejmil predseda vlády SR Robert Fico. bude to musieť byť, ale mega budíček. Slovensko už totiž zaspalo. V elektromobilite sme dlhodobo na chvoste únie. Najmä ako užívatelia. Zaostávame v podpore predajov, či infraštruktúre. "Predá sa u nás menej ako tri percentá elektrických vozidiel," uviedol riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. 

Najbližšie roky máme o prácu postarané, tvrdí Matušek

Súčasťou navrhovaného uznesenia je posúdiť možnosti zvýhodnenia lízingov elektromobilov v kategóriách M a N, podpora výstavby neverejných nabíjačiek na elektromobily, alebo nájsť spôsob ako zvýhodniť elektromobily pri odpisoch, ale aj iné. "Nepotrebujeme na toto míňať štátny rozpočet, viaceré členské krajiny EÚ na to používajú plán obnovy," dodal Križanský. 

Druhou oblasťou je elektro-podpora pre závody. Sme automobilová veľmoc. "Veľmi pozitívna informácia z automobiliek, ktoré na Slovensku vyrábajú je tá, že najbližšie roky máme o prácu postarané," povedal prezident ZaP Alexander Matušek. Aby to tak aj zostalo, v marci sa majú s automobilkami stretnúť ministerka hospodárstva a minister práce. 

Problémom je aj nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily

"Pokiaľ ide o získavanie pracovných síl, ministerka hospodárstva má takisto veľa možností," zneli slová predsedu vlády. Jedným z najväčších problémov je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Ľudia sa budú musieť dovážať. Ďalším bude dostatok elektriny - jednak na výrobu áut, ale aj nabitie ich batérií pred opustením závodov. 

"Budeme potrebovať až o tri a pol krát viac elektrickej energie ako je tomu dnes," uviedol eurokomisár pre energetiku Maroš Šefčovič. To ale podľa všetkých zúčastnených nepôjde bez atómu. Slovensko je dlhodobým zástancom tohto zdroja energie a je aj súčasťou jadrovej koalície v únii.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy