Zatiahnuté
Bratislava
Radomír, Albín
1.3.2024
Slovensko má problém - naši žiaci sa zhoršili vo všetkých oblastiach
Zdielať na

Slovensko má problém - naši žiaci sa zhoršili vo všetkých oblastiach

BRATISLAVA / Slovensko má veľký problém - v medzinárodnom testovaní 15-ročných sa naši žiaci zhoršili vo všetkých sledovaných oblastiach. Týka sa to matematiky, prírodných vied a čitateľskej gramotnosti. Minister školstva Tomáš Drucker dokonca hovorí o tragických výsledkoch.

Medzinárodné porovnávanie robili minulý rok na rôznych druhoch škôl. "Za problém nemôže nikto iný, žiaden iný štát, ani svetové sprisahanie, je to problém nás, Slovenskej republiky. Je to naša národná tragédia a dôvodom je dlhodobé zanedbávanie financií a priorít školstva," vyjadril sa minister školstva Tomáš Drucker. 

Podľa Druckera je kľúčové nielen uvedomiť si vážnosť situácie, ale zároveň s tým niečo robiť a nevnášať do vzdelávania zástupné témy. Výsledky okrem iného ukazujú, že tretina 15-ročných detí nerozumie prečítanému textu. "Ak si neporadíme s týmto problémom, môžeme zabudnúť na to, že naše deti budú schopné vnímať a chápať v súvislostiach ďalšie veci, ktoré sú nevyhnutné pri ich ďalšom rozvoji," konštatoval minister. 

Do projektu sa zapojilo vyše  5800 žiakov. Kým v prírodných vedách boli výsledky zhruba porovnateľné s testovaním v roku 2018, v matematike dopadli príšerne. "Ten prepad je asi najväčší zo všetkých testovaných krajín, čiže aj matematická gramotnosť je na nedostatočnej úrovni," informovala vedúca oddelenia monitorovania vzdelávania Nivam Ivana Pichaničová. Príčin alarmujúceho stavu je viacero. Veľmi dôležité je aj to, z akého rodinného zázemia deti pochádzajú a tiež to, či pedagógovia správne vedia rozvíjať ich zvedavosť a tvorivosť. "Tak, ako máme postavené rôzne vyučovacie metódy niekoľko desaťročí, tak je čas pozrieť sa na to, s akými textami pracujeme," zhodnotila riaditeľka výskumného ústavu detskej psychológie Janette Motlová.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy