Oblačno
16°
Bratislava
Gizela
17.5.2024
Asociácia slovenských kameramanov vyhlásila nominácie na cenu KAMERA. O víťazoch bude rozhodovať medzinárodná porota
Zdielať na

Asociácia slovenských kameramanov vyhlásila nominácie na cenu KAMERA. O víťazoch bude rozhodovať medzinárodná porota

Zdroj: TASR

BRATISLAVA / Asociácia slovenských kameramanov (ASK) vyhlásila nominácie na cenu KAMERA 2023. Do siedmich kategórií sa tentokrát prihlásilo 108 diel a o víťazoch bude rozhodovať medzinárodná porota.

Asociácia slovenských kameramanov (ASK) vyhlásila nominácie na cenu KAMERA 2023. Od roku 1999 túto cenu udeľuje každé dva roky. Tentokrát však prešli až 4 roky a to z dôvodu situácie, ktorú spôsobila pandémia. "Tak ako všade vo svete, aj na Slovensku pandémia ovplyvnila množstvo filmových výrob. Hodnotiť v akejkoľvek súťaži z toho mála, čo sa točiť dalo, by nebolo korektné voči všetkým tým, ktorých naplánované projekty boli odložené či úplne zrušené," hovorí prezidentka Asociácie Lucia Zavarčíková.

Vzhľadom na prestávku vo vyhlasovaní ocenení sa do súťaže mohli tentokrát prihlásiť diela s dátumom výroby posledných 4 rokov až do termínu 15. augusta 2023. Novou podmienkou je limit jedného diela na jedného kameramana/kameramanky v kategóriách krátkeho filmu, reklamy, videoklipu a študentského filmu. Výnimku tvoria hrané a dokumentárne filmy, kde je tento limit dva filmy na jedného kameramana/kameramanku.

Porota ceny KAMERA

Víťazov spomedzi nominovaných vyberá medzinárodná porota. Slovensko v nej zastupuje prezidentka ASK Lucia Zavarčíková žijúca striedavo v Bratislave a v Los Angeles, kde nielen získala magisterský titul, ale pracovala aj na niekoľkých filmových projektoch a prodekan pre technológie a rozvoj filmovej a televíznej fakulty VŠMU Richard Žolko. Z európskeho prostredia prichádza do poroty aj maďarsko – rumunská filmová režisérka Cristina Groșan, ktorej najnovší film Běžná selháni (2022) mal premiéru na 79. ročníku filmového festivalu v Benátkach. A porotu uzatvára dvojica z USA – Nicole Hirsch Whitaker, členka prestížnej asociácie The American Society of Cinematographers (ASC), ako aj medzinárodnej International Cinematographer Guild, ktorá za prácu na dokumentárnom filme Girl Rising (2013) získala nomináciu na cenu Emmy a rovnako člen ASC a kameraman viacerých medzinárodne úspešných produkcií James Whitaker, ktorý má na konte aj nomináciu na cenu Emmy za dokument HBO Kurt Cobain: Montage of Heck (2015)

Cena za celoživotné dielo a technologický prínos

Cenu za celoživotné dielo kameramana tento rok odovzdá ASK Jurajovi Galvánekovi. Medzi jeho najznámejšie filmy patria predovšetkým tie, ktoré vznikli v spolupráci s Janom Švankmajerom – Prežiť svoj život (2010), Šílení (2005) či Otesánek (2000). Cenu za technologický prínos sa ASK rozhodla tento rok udeliť in memoriam Robertovi Hardónyimu.

Tohtoročné nominácie

Tento rok bolo na ceny KAMERA prihlásených 108 diel, z toho 22 celovečerných, 18 dokumentárnych, 21 krátkych, 18 študentských, 6 seriálov, 10 reklám a 13 videoklipov. Víťazov kategórií sa dozvieme počas slávnostného odovzdávania ceny KAMERA 2023, ktoré sa uskutoční 28. novembra 2023.

NOMINÁCIE KAMERA 2023

HLAVNÁ CENA KAMERA 2023 – HRANÁ TVORBA

Obeť (Adam Mach)

Správa (Martin Žiaran)

Piargy (Peter Bencsík)

CENA ZA TELEVÍZNY SERIÁL

Einstein (Maroš Žilinčan)

Herec (Martin Žiaran)

Kriminálka Kraj (Nick Kollár)

CENA ZA DOKUMENTÁRNY FILM

IKONY - Štefan Svetko (Anna Smoroňová)

La Mala Familia (Michal Babinec)

DISPLACE / echoes of a vibrant space (Veronika Donutková)

CENA ZA KRÁTKY FILM

Last Weekend With Jenny and John (Anna Smoroňová)

House of Velvet (Dušan Husár)

Asterión (Michal Babinec)

CENA ZA AUDIOVIZUÁLNU REKLAMU

Squarespace - EVERYTHING TO SELL ANYTHING (Anna Smoroňová)

Tatrabanka “Art of Seeing” (Marián Ontko)

Heroes II (Michal Babinec)

CENA ZA NAJLEPŠÍ VIDEOKLIP

Ásgeir - Snowblind (Anna Smoroňová)

Califato 3/4 - Fandangô de Carmen Porter (Michal Babinec)

Annet X - Bylo nebylo (Veronika Donutková)

CENA ZA NAJLEPŠÍ ŠTUDENTSKÝ FILM

Ospalky (Adam Mach)

Nablízku (Lucia Kovalová)

VEČERA PRE 2 - RAŇAJKY PRE 1 (Michaela Klanicová)

CENA ZA TECHNOLOGICKÝ PRÍNOS

Robert Hardónyi

CENA ZA CELOŽIVOTNÉ DIELO KAMERAMANA

Juraj Galvánek

Asociácia slovenských kameramanov

Rozhovor s prezidentkou asociácie slovenských kameramanov Luciou Zavarčíkovou

Naposledy sa cena KAMERA uskutočnila pred pandémiou v roku 2019. Prečo bolo pre Vás dôležité vrátiť sa k nej?

Cena Asociácie slovenských kameramanov od jej počiatku nielen vyzdvihuje tých najkvalitnejších tvorcov a tvorkyne, ktoré na Slovenskú máme, ale aj odmeňuje celoživotné prínosy našich kolegýň a kolegov. Tak ako všade vo svete, aj na Slovensku pandémia ovplyvnila množstvo filmových výrob. Hodnotiť v akejkoľvek súťaži z toho mála, čo sa točiť dalo, by nebolo korektné voči všetkým tým, ktorých naplánované projekty boli odložené či úplne zrušené.

Sme veľmi radi, že sa cena KAMERA od svojho prvého ročníka postupne rozrástla do súčasných siedmich súťažných kategórií. Dáva nám to možnosť osloviť širšie spektrum tvorcov a tvorkýň a vidieť rôzne prístupy, čo posúva všetkých dopredu. Oceňovanie však pre nás nie je len o nejakom veľkom zakončení, práveže naopak. Cena KAMERA Asociácii pomáha nastaviť smerovanie na ďalšie obdobie - aktivity ako masterclassy, diskusie, premietania či články alebo aj iné formáty, s ktorými chceme pracovať, môžu z výsledkov a nominácií ceny kamery čerpať. Veľmi sa tešíme na to, čo nás čaká v ďalšom období.

Ako prebiehal výber nominácií, keďže sa hodnotia výkony za posledné 4 roky? Z koľkých diel sa tento rok vyberalo?

Keďže sme tento rok hodnotili diela za dlhšie obdobie, tak sme sa rozhodli obmedziť aj počet prihlásených diel na kameramana alebo kameramanku v jednotlivých kategóriách, aby sme naozaj mohli už v prvom kole vyberať z toho najlepšieho, čo sa za posledné 4 roky natočilo. V konečnom dôsledku si tak členovia a členky ASK, ktorí o nomináciách rozhodujú, mohli vyberať zo 108 diel v siedmich kategóriách. Nominácie z tohto hlasovania vzišli a tie teraz hodnotí medzinárodná porota, ktorá rozhodne o výherkyniach a výhercoch.

Prišlo za tie posledné 4 roky k nejakých technologickým zmenám v rámci práce kameramana?

Momentálne vnímam akoby dve veci naraz. Tou prvou je, že členovia a členky ASK pracujú naozaj na svetovej úrovni, kde využívajú najnovšie technológie, ako je napríklad virtual production alebo robotické ramená. Na druhej strane však vnímam, že predovšetkým mladí tvorcovia a tvorkyne sú neuveriteľne vynaliezavé a dokážu aj v obmedzených podmienkach dosahovať naozaj takmer až neuveriteľné výsledky.

Nastupujúca mladá generácia neustále sleduje, “čo” robia ostatní, no predovšetkým to, “ako” to robia. Pomocou sociálnych sietí sa tak vytvára akási online databáza prístupov a postupov, ktoré sa ďalej rozvíjajú a znova prezentujú. Ľudia sa tak učia od seba navzájom aj mimo pľacu a myslím si, že je to úžasné. Celá profesia je globálne prepojená. S tým však súvisia aj nové výzvy a štandardy. Neustále potrebujeme točiť rýchlejšie, lacnejšie a lepšie. Súčasný kameraman sa tak musí naučiť rozmýšľať o projektoch inak.

V minulosti, keď ste chceli točiť scénu na púšti, tak podľa rozpočtu sa rozhodlo, či sa to bude točiť na Sahare alebo niekde pri jazere a to bolo tak všetko. Teraz je tá paleta možností oveľa širšia. Stále môžete ísť na púšť, no okrem toho sú tu vizuálne efekty, ktoré sú čoraz dokonalejšie a dostupnejšie, ale aj virtuálne sety a ďalšie hybridné reality. Otvára to možnosti v rámci kreatívy, no niekedy to vie aj veci skomplikovať.

Ako vnímate z pozície kameramanky technologický vývoj, v ktorom sa čoraz častejšie objavuje AI, teda umelá inteligencia?

Samozrejme, umelá inteligencia nám pomáha v postprodukcii napríklad pri farebných korekciách, vizuálnych efektoch, ale aj iných nástrojoch. Tu bola technológia vždy dôležitou súčasťou a jej posun nám skvalitňuje život. Najväčšiu výhodu v umelej inteligencii však teraz vidím hlavne počas predprodukcie. Jazyk kameramana je vizuálny. Doteraz svoj úmysel komunikoval so svojím tímom alebo režisérom cez už existujúce diela, no vďaka AI a ďalším nástrojom teraz môže vizualizovať svoje myšlienky oveľa jasnejšie a tým činom sa celková komunikácia našej práce zlepšuje.

Súvisiace články