Zatiahnuté
13°
Bratislava
Galina
3.5.2024
Slovensko je stále v hre o výstavbu fabriky na výrobu batérií pre automobilky
Zdielať na

Slovensko je stále v hre o výstavbu fabriky na výrobu batérií pre automobilky

BRATISLAVA / Slovensko je stále kandidátom na výstavbu továrne Volkswagen na batérie pre elektromobily. Slovensko bude mať onedlho 5 automobiliek - takzvanú "baterkáreň" preto potrebujeme ako soľ. Prvá linka sa už inštaluje vo Voderadoch, tá však Slovensku stačiť nebude.

​Zväz automobilového priemyslu volá po anglicky povedané Gigafactory, po našom baterkárni už dlho. Na konferencii zväzu preto potešila informácia od riaditeľa bratislavského Volkswagenu. "Slovensko ponecháva v hre o jednu z možností kam investovať niekoľko miliárd eur do tejto Gigafactory," uviedol Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR.

V konkurencii štátov strednej a východnej Európy má údajne Slovensko celkom slušnú šancu uspieť. Bratislavský závod oficiálne drží baterkového bobríka mlčanlivosti a rozhoduje sa v Nemecku. "V tomto prípade ide o tému inej koncernovej spoločnosti, o ktorej sa na koncernovej úrovni aj rozhoduje," uviedla Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia.

Koncern ale chce mať viaceré baterkárne aj na starom kontinente, to je isté. Mimo Európy sa najnovšie z rozhodnutia volkswagenu tešia v kanade. "Nie nadarmo sa to nazýva Gigafactory. Vytvorí tisíce a tisíce skvelých pracovných miest. Priamo v závode až 3 000 a až 30 000 nepriamo v okolí Ontaria a vo zvyšku Kanady," vyhlásil kanadský premiér Justin Trudeau.

Západ však má čo doháňať. Prím hraje Ázia a najmä Čína. Najnovšie v Šanghaji postavenie Gigafactory ohlásila Tesla. "Začiatok výstavby je plánovaný na júl a uvedenie do prevádzky v druhom štvrťroku budúceho roka," priblížil Lu Jchu, predstaviteľ Hightech komisie Šanghaja.

Na Slovensko medzitým dorazila linka do prvej baterkárne vo Voderadoch, kde sa majú baterky začať vyrábať už tento kvartál. Výhodou oproti čínskym bude, že ich chcú robiť na mieru zákazníka. "Povie vlastnosti, aké chce, a my sa to snažíme vyrobiť. Zákazník z Ázie má katalógové baterky a kúpte alebo nechajte tak," priblížil Stanislav Pecko, projektový manažér Inobatu.

Inobat však slovenským potrebám stačiť nebude. Onedlho máme mať už 5 automobiliek. Slovensko tak dúfa, že volkswagen zapichne pomyselný špendlík na baterkovej mape sveta práve u nás. O presnom umiestnení závodu mal koncerne rozhodnúť koncom vlaňajška, termín však viackrát posunul.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy