Zatiahnuté, dažďové prehánky
Bratislava
Soňa
28.3.2024
Na školách riešia ďalšie problémy: Mnohé deti prídu o potrebných asistentov
Zdielať na

Na školách riešia ďalšie problémy: Mnohé deti prídu o potrebných asistentov

HUMENNÉ/BRATISLAVA / Žiakom so zdravotným hendikepom, či deťom z okrajových komunít už roky pomáhajú asistenti učiteľa. Tí však rovnako roky bojujú s neistotou, keďže ich práca je naviazaná na časovo obmedzené eurofondy. Zmeniť to mala novela školského zákona, podľa ktorej by štát povinne uhrádzal náklady za asistentov. To sa ale nestalo a ani sa zrejme v dohľadnej dobe neudeje.

Na problém upozornil dnes už exminister školstva za SaS. "Náš návrh bolo povinné financovanie asistentov, súčasné ministerstvo to dalo na možnosť dobrovoľné prideľovanie a aj to nadvazuje na eurofondy," uviedol Branislav Gröhling. 

Gröhling tvrdí, že za jeho ministrovania sa to presadiť nedalo. "Nezrealizoval sa celý proces, pretože neboli uvošnené financie z ministerstva financií ešte za ministra Matoviča," uviedol Gröhling. 

Aktuálny europrojekt vyprší v auguste, pričom nikto nespochybňuje, že asistenti sú pre mnohé deti jedinou šancou na plnohodnotné štúdium. Aj na tejto základnej škole majú viacerých pedagogických asistentov. Učitelia hovoria, že je pre nich veľká pomoc a nevedia si predstaviť, že by o nich od septembra mali prísť.

"Robíme pri žiakoch, ktorí majú dyslexiu dysgrafiu, dysortografiu a práve títo žiaci majú problém aj s prepisom z tabule. Takže týmto žiakom konkrétne diktujeme text, ktorý je na tabuli alebo pomáhame s prepisom," povedala pedagogická asistentka v Humennom Ziuzana Stanislavská. 

Ide pritom o veľmi šikovné deti. Príkladom je aj šiestačka, ktorá trpí slabozrakosťou. Má preto špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. "Dievčatko, ktoré je šikovné, že vlastne ona nepotrebuje nejako vysvetľovať to učivo. Skôr ide o to, aby tam bol ten asistent. Pomohol jej napríklad odfotiť nejaké poznámky do toho tabletu alebo jej nadiktovať veci z tabule," vysvetlila Timea Drábová, pedagogická asistentka. 

Asistentky vidia na žiakoch, s ktorými pracujú, pokroky. Bez ich pomoci však deti s hendikepom budú odkázané len samé na seba. "Bola by to možno vás nejaká záťaž pre toho učiteľa. Potom vlastne na tej hodine venovať sa aj jej, aj celej triede, čiže asistent je určite potrebný," ozrejmila Drábová. 

Podľa slov Stanislavskej ide každý žiak svojím individuálnym tempom a takéto žiaci by zaostávali. Podla exministra týmto rozhodnutím tisíce ľudí ktorí vzkonávajú asistenta tisíce detí ostávajú v neistote. "Nerozumiem, prečo ministerstvo takto pristupuje k inklúzii," konštatoval Gröhling. Súčasný minister dodáva, že aj najbližšie roky sa budú spoliehať na eurofondy, dokým sa dá.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy